GiSMo - Helt nytt sätt för säkra betalningar på internet - Tele2

Våra marknadswebbplatser

17 nov, 1999 11:04 CET

GiSMo - Helt nytt sätt för säkra betalningar på internet

Betala med mobiltelefonen: Nytt betalningssystem för säkra betalningar över internet Idag lanseras GiSMo - framtidens internetbaserade valuta. Allt som behövs är en GSM-telefon och en internetuppkoppling. Genom GiSMo kan kunden handla på internet och betala via sin mobiltelefon på ett enkelt och säkert sätt. GiSMo har de fördelar som efterfrågas av handlare och kunder på internet vad gäller säkerhet och enkelhet. Detta beror bland annat på att det sker en unik identifiering av kunden. Dessutom behövs det inte någon extra utrustning mer än en mobiltelefon med GSM-abonnemang samt en internetuppkoppling. Kunder som vill använda GiSMo som betalningssätt vid handel på nätet och internethandlare som vill erbjuda GiSMo som betalningsmedel på sin hemsida, registrerar sig på GiSMos hemsida www.gismo.net. Så här går det till att handla: kunden beställer varor via en internethandlare och klickar på GiSMo-symbolen för att betala. En kod genereras slumpmässigt och skickas som SMS-meddelande till köparens GSM- telefon. Kunden bekräftar beställningen genom att knappa in denna kod på sin PC. Det enda internethandlaren behöver göra är att erbjuda GiSMo som betalningsmedel på sin hemsida, leverera varorna och ta emot betalningen från GiSMo. GiSMo sparar både tid och pengar åt handlarna genom att handlarens egen administration minskar och att inga nya investeringar krävs. Lanseringen av GiSMo sker idag på Internet World-mässan i Sollentuna. Initialt kan GiSMo användas vid betalning i de butiker som finns på den nya portalen Everyday.com. För ytterligare information kontakta: Lars-Johan Jarnheimer, telefon 08-562 640 00 Janerik Larsson, mobil 070-762 00 85 Michael Oiknine, mobil +352 91 756 252 eller besök GiSMos hemsida, www.gismo.net ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00240/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00240/bit0002.pdf

Relaterat Material