Ny tjänst från Tele2 använder datanät för telefoni - Tele2

Våra marknadswebbplatser

7 apr, 1999 13:44 CET

Ny tjänst från Tele2 använder datanät för telefoni

Ny tjänst från Tele2 använder datanät för telefoni Tele2 först i Norden att erbjuda Voice over Frame-Relay genom den nya tjänsten Talk2LAN Tele2s nya tjänst, Talk2LAN, gör det möjligt att använda intranät för telefoni. Tjänsten baseras på Voice over Frame Relay-teknik och är en utmärkt grund att utveckla och komplettera i takt med teknikutvecklingen. Genom Talk2LAN är det möjligt att använda befintliga datanät för rösttelefoni. Idag har många företag olika typer av LAN-lösningar för överföring av data inom och mellan olika kontor. Med Talk2LAN kan datanäten användas ännu effektivare genom att den företagsinterna telefonin körs i datanätet istället för över de vanliga analoga telefonnäten. Kostnaden blir lägre och tekniken ger fler och bättre funktioner - både idag och i framtiden. - Företag som har en LAN2LAN-lösning kan genom Talk2LAN spara åtskilligt på telefonräkningen. Vidare är tekniken fullt skalbar och företag som skaffar Talk2LAN idag kan räkna med fler tillämpningar i framtiden så som t ex integrering med IP-telefoni och utökad växelfunktionalitet, säger Tomas Andersson produktchef på Tele2. Talk2LAN använder bandbredden i datanäten dynamiskt vilket innebär att när näten inte belastas av talöverföringar kan hela kapaciteten användas för datatrafik och tvärtom. Till exempel nattetid, när taltrafiken är liten, kan man effektivt göra stora dataöverföringar. Tekniskt sett finns tjänsten i två varianter, antingen med analog eller digital anslutning mot telefonväxeln. Mer information om Tele2s datanättjänster: http://www.tele2/sovgott Mer pressinformation finns på: http://www.tele2.se/nyheter/nypress För mer information, kontakta: NetCom Mediaservice telefon: 08-5626 4626 (dygnet runt). NetCom AB, som bildades 1993, är ett ledande telekomföretag i Skandinavien. Företaget verkar inom områdena mobila GSM-tjänster, i Sverige under varumärkena Comviq och Tele2Mobil, i Norge genom det börsnoterade intressebolaget NetCom ASA och i Estland genom intressebolaget Ritabell. Inom publik tele- och datakommunikation och Internet verkar koncernen under varumärket Tele2 i Sverige samt dotterbolagen Tele2 A/S i Danmark och Tele2 Norge AS i Norge. NätTeknik/Datametrix utgör NetComs enhet för systemintegration. Koncernen erbjuder även kabel-TV-tjänster under varumärket Kabelvision. Bolaget är noterat på Stockholms Fondbörs samt på Nasdaq (NECSY). ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/04/07/19990407BIT00130/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/04/07/19990407BIT00130/bit0002.doc

Relaterat Material