TELE2 FÖRVÄRVAR VOTEC MOBILE I RYSSLAND - Tele2

Våra marknadswebbplatser

22 dec, 2004 8:35 CET

TELE2 FÖRVÄRVAR VOTEC MOBILE I RYSSLAND

Tele2 AB meddelade idag att företaget har förvärvat Votec Mobile, en mobiloperatör med GSM-licens i regionen Voronezh i södra Ryssland.

Votec Mobile erbjuder för närvarande mobiltjänster med AMPS/DAMPS-standard och har även byggt ett begränsat GSM-testnät. Voronezh är en blomstrande region med 2,5 miljoner invånare varav omkring en miljon bor i staden Voronezh. Staden är ett administrativt och kulturellt centrum med hundratals industriföretag, 36 vetenskapliga forskningsinstitut och 10 universitet, utöver en mängd företag inom kultur- och underhållningsbranschen. Regionens mobilpenetration är runt 30%. – Förvärvet av Votec Mobile och licensen i Voronezh är ett naturligt steg i utvecklingen av Tele2s verksamhet i Ryssland efter våra lyckade lanseringar av GSM-tjänster i elva regioner. I och med detta förvärv täcker vi nu 33,3 miljoner invånare i Ryssland med våra licenser, säger Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef för Tele2 AB i en kommentar. KONTAKTPERSONER Lars-Johan Jarnheimer, Verkställande direktör och koncernchef, Tele2 AB Telefon: (08) 562 640 00 Dwayne Taylor, Investerarfrågor Telefon: + 44 (0)20 7321 5038 Lena Krauss, Investerarfrågor Telefon: (08) 562 000 45 Besök gärna vår hemsida: www.Tele2.com

Relaterat Material