SAMMANSLAGNINGEN AV TELE2 OCH UTA SLUTFÖRD - Tele2

Våra marknadswebbplatser

31 mar, 2005 12:00 CET

SAMMANSLAGNINGEN AV TELE2 OCH UTA SLUTFÖRD

Tele2 AB meddelade idag att arbetet med att integrera UTA och Tele2 i Österrike är slutfört enligt plan. Sammanslagningen har skapat Österrikes klart ledande alternativa telekomoperatör på såväl privat- som företagsmarknaden. Med den nya, effektiva organisationen kan bolaget fortsätta att erbjuda marknadens bästa priser.

Kostnadssynergierna förväntas uppgå till 30 miljoner euro på årsbasis från och med 2005. Synergierna finns att hämta inom bland annat rationalisering av överlappande funktioner och korsförsäljning, samt inom olika centraliserade funktioner i Tele2-gruppen, såsom IT och teknisk drift. Integrationen har inneburit att personalen i Österrike minskat med omkring 130 anställda. Kostnaderna för sammanslagningen beräknas uppgå till ca 30 miljoner euro under 2005. – Det är glädjande att sammanslagningen förlöpt smidigt och vi ser nu möjlighet att realisera de förutspådda synergierna, som kommer både gamla och nya kunder till godo, säger Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef för Tele2 AB i en kommentar. KONTAKTPERSONER Lars-Johan Jarnheimer, Telefon: (08) 562 640 00 Verkställande direktör och koncernchef, Tele2 AB Håkan Zadler, Telefon: (08) 562 640 00 Finansdirektör, Tele2 AB Dwayne Taylor, Telefon: + 44 (0)20 7321 5038 Lena Krauss, Telefon: (08) 562 000 45 Investerarfrågor Besök gärna vår hemsida: www.Tele2.com

Relaterat Material