Våra marknadswebbplatser

10 nov, 2005 9:00 CET

TELE2 FÖRVÄRVAR MOBILOPERATÖR I LIPETSK I RYSSLAND

Stockholm - Tele2 AB, ("Tele2”), (Stockholmsbörsen: TEL2A och TEL2B), Europas ledande alternativa telekomoperatör, meddelar idag företaget förvärvat Lipetsk Mobile, en mobiloperatör som innehar en GSM-licens i Lipetsk-regionen i centrala Ryssland.

Lipetsk Mobile erbjuder för närvarande mobiltjänster med AMPS/DAMPS-standard och har även ett begränsat GSM-testnät. Lipetsk är en blomstrande region med 1,24 miljoner invånare, varav ca 42% bor i staden Lipetsk. Regionens mobilpenetration är runt 50%. – Förvärvet av Lipetsk Mobile och licensen i Lipetsk är ett naturligt nästa steg i Tele2s expansion i Ryssland, efter våra lyckade lanseringar av GSM-tjänster i tolv regioner. I och med detta förvärv täcker vi nu 34,5 miljoner invånare i Ryssland med våra licenser, säger Lars-Johan Jarnheimer, verkställande direktör och koncernchef för Tele2, i en kommentar. KONTAKTPERSONER Lars-Johan Jarnheimer, Telefon: 08 - 562 640 00 Verkställande direktör och koncernchef, Tele2 AB Håkan Zadler, Telefon: 08 - 562 640 00 Finansdirektör, Tele2 AB Dwayne Taylor, Telefon: + 44 20 7321 5038 Lena Krauss, Telefon: 08 - 562 000 45 Investerarfrågor Besök gärna vår hemsida: www.Tele2.com

Relaterat Material