TELE2 STOPPAR INVESTERINGAR I FASTTELEFONI I ESTLAND, LETTLAND OCH LITAUEN - Tele2

Våra marknadswebbplatser

17 okt, 2005 9:00 CET

TELE2 STOPPAR INVESTERINGAR I FASTTELEFONI I ESTLAND, LETTLAND OCH LITAUEN

Stockholm - Tele2 AB, ("Tele2”), (Stockholmsbörsen: TEL2A och TEL2B), Europas ledande alternativa telekomoperatör, meddelar idag att den rådande regulatoriska miljön i Estland, Lettland och Litauen har lett till att bolaget beslutat att inte fortsätta investera i sin fasttelefoniverksamhet i dessa länder.

Tele2 ämnar avsluta produktutveckling och marknadsföring av fast telefoni i Estland, Lettland och Litauen. Tele2 fortsätter administrera sina redan befintliga kunder men har inte för avsikt att ta in nya kunder. Tele2 kommer fortsättningsvis att erbjuda mobiltelefoni i dessa länder, som en av de ledande operatörerna. – Med det rådande regulatoriska klimatet i Estland, Lettland och Litauen ser vi tyvärr inga andra utvägar än att avveckla vår fasttelefoni. Implementeringen av det nya regelverket är väldigt försenat och det arbete som skall utföras av de lokala regleringsmyndigheterna för att tillförsäkra en öppen och konkurrensutsatt marknad är knappt påbörjat. Detta innebär att vi bland annat inte kan gå vidare med lansering av bredband på dessa marknader. Vi kommer i stället att fullt ut koncentrera oss på vår framgångsrika mobilsatsning i dessa länder, säger Lars-Johan Jarnheimer, verkställande direktör och koncernchef för Tele2, i en kommentar. KONTAKTPERSONER Lars-Johan Jarnheimer Verkställande direktör och koncernchef, Tele2 AB Telefon: 08 - 562 640 00 Håkan Zadler Finansdirektör, Tele2 AB Telefon: 08 - 562 640 00 Dwayne Taylor Telefon: + 44 20 7321 5038 Lena Krauss Telefon: 08 - 562 000 45 Investerarfrågor Besök gärna vår hemsida: www.Tele2.com

Relaterat Material