VIGO CARLUND FÖRESLÅS TILL NY STYRELSEORDFÖRANDE I TELE2 - Tele2

Våra marknadswebbplatser

26 jan, 2006 9:00 CET

VIGO CARLUND FÖRESLÅS TILL NY STYRELSEORDFÖRANDE I TELE2

Stockholm - Valberedningen i Tele2 AB ("Tele2"), (Stockholmsbörsen: TEL2A och TEL2B), meddelade idag att man föreslår Vigo Carlund till ny styrelseordförande i Tele2 inför årsstämman den 10 maj 2006.

Vigo Carlund har suttit i Tele2s styrelse sedan 1995 och hans övriga styrelseuppdrag inkluderar Invik & Co. AB, Metro International S.A., Millicom International Cellular S.A., Modern Times Group MTG AB samt Transcom WorldWide S.A.

Styrelsen i Tele2 har tidigare utsett Vigo Carlund till vice styrelseordförande under tiden fram till årsstämman.

Cristina Stenbeck, ordförande i valberedningen och styrelseledamot i Tele2, kommenterar: "Vigo Carlund har de senaste tio åren varit delaktig i Tele2s fantastiska resa från en omsättning på 2 miljarder kronor 1995 till 43 miljarder kronor 2004. Jag är övertygad om att Tele2s styrelse och ledningsgrupp under Vigos ledning kommer att fortsätta att utveckla Tele2 i aktieägarnas bästa intresse."

Valberedningens fullständiga förslag till styrelse kommer att publiceras i kallelsen till årsstämman.

Valberedningen består av Cristina Stenbeck som företrädare för Investment AB Kinnevik och Emesco AB; Björn Lind som företrädare för SEB Fonder och SEB Trygg Liv; Peter Rudman som företrädare för Nordeas fonder; samt Mats Guldbrand som företrädare för AMF Pension. Sammantaget representerar valberedningen över 50% av rösterna i Tele2 AB.

Aktieägare som önskar lämna förslag avseende representanter till Tele2s styrelse kan inkomma med skriftligt förslag till bolagsstamma@tele2.se eller till Company Secretary, Tele2 AB, Box 2094, 103 13 Stockholm, Sverige.

KONTAKTPERSONER
Dwayne Taylor, Telefon: + 44 20 7321 5038