Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök

Våra marknadswebbplatser

Tele2 lanserar nytt LTE-M-nätverk för IoT

Tele2 IoT lanserar nätverket LTE-M som är en teknologi som skapats för Internet of Things (IoT).

Tele2 är glada att idag lansera LTE-M. LTE-M, som är en teknik som kraftigt förbättrar Tele2s erbjudande inom IoT. Med LTE-M får IoT sin egen dedikerade teknik för radioåtkomst, utformad för storskalig IoT-användning.

LTE-M är en del av LPWA-tekniken (low-power, wide area), vilket i LTE-M-fallet medför en sömlös anslutning, lägre kostnader och längre batteritid, vilket möjliggör många nya IoT-användningsfall. LTE-M stöder också befintliga IoT-användningsfall som tidigare baserats på 2G eller 3G, vilket gör det till en mycket mångsidig teknik.

-Vi är mycket glada över att addera LTE-M i vårt erbjudande.  LTE-M är verkligen en avgörande teknik för IoT och kommer att vara en viktig faktor för den framtida storskaliga IoT-utvecklingen, säger Cyril Deschanel, affärsområdeschef för affärsområdet Tele2 IoT.

Tele2s IoT-kunder har för närvarande en global anslutningsräckvidd på över 500 nätverk i mer än 180 länder. LTE-M lanseras till att börja med i Tele2s svenska nätverk, med en pågående utrullning av roaming där fokus ligger på Europa och USA.

Fredrik Hallstan, Head B2B Communications, telefon: +46761 15 38 30