Pressmeddelande Tele2 Sverige jul 03 2020, 7:58 AM CET

Tele2 slår nytt hastighetsrekord i det publika 5G-nätet

Tele2 lanserade Sveriges första publika 5G-nät den 24 maj 2020, och som enda operatör i landet erbjuder Tele2 sedan dess riktiga 5G-hastigheter på över 1 Gbit/sekund. Nu har Tele2 dessutom slagit hastighetsrekord i bolagets publika 5G-nät, med hastigheter på över 1,5 Gbit/sekund i centrala Stockholm.

Tele2 var först med att lansera ett nationellt 4G-nät år 2010, och den 24 maj 2020 var Tele2 återigen först ut med nästa generations mobilnät. Som enda operatör i Sverige lanserade Tele2 riktig 5G i det publika mobilnätet, i enlighet med global 5G-standard. Det innebär att Tele2s kunder är ensamma om att kunna uppleva hastigheter på över 1 Gbit/sekund i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Sveriges ledande publikation och sajt inom mobil kommunikation, ”Mobil”, bekräftar i ett jämförande test av svenska operatörers 5G-nät den 2 juni 2020 att Tele2 har det tveklöst snabbaste 5G-nätet. Ofta 400 procent snabbare i nedladdningshastighet än övriga operatörers*. Nu har Tele2 dessutom slagit nytt rekord i det publika 5G-nätet, med hastigheter på över 1,5 Gbit/sekund på Olof Palmes gata i Stockholm.

– Jag är oerhört stolt, men inte förvånad, över att vi slår nytt hastighetsrekord redan efter så kort tid. Tele2 är den första och enda operatören som kan erbjuda riktiga 5G-hastigheter i Sverige, tack vare vår unika 80 MHz-bandbredd på C-bandet. Det innebär att våra kunder kan surfa i rekordsnabba hastigheter helt i linje med global standard, och till exempel ladda ner en timmes lång film på under 10 sekunder. Det är riktig 5G, säger Björn Lindberg, nätexpert på Tele2.

Sedan 24 maj i Stockholm och 24 juni i Göteborg och Malmö har alla kunder med ett Obegränsad-abonnemang hos Tele2 och en 5G-redo telefon tillgång till Tele2s 5G-nät. Utbyggnaden av 5G kommer fortsätta ske successivt i resten av landet.

*https://www.mobil.se/5g-test-telia-tele2-tre-stockholm-2020

Presskontakt
Louise Ekman, Head of B2C Communications, Tele2, +46 70 5222 117 / louise.ekman@tele2.com
Följ Tele2 på vårt pressrum: http://om.tele2.se/sektion/pressrum/