Pressmeddelande Tele2-koncernen maj 05 1997, 1:00 PM CET

ISO 9001 - certifierat Tele2 bäst i test

Tele2s kvalitetssystem har certifierats enligt ISO 9001.

Hela processen har gått på ovanligt kort tid. Certifieringen skedde bara 9 månader efter det att Tele2 inledde certifieringsarbetet. Tele2 är dessutom det första ISO9000-certifierade företag som har hela sitt kvalitetssystem tillgängligt i det lokala nätverket.

Det Norske Veritas som utfört revisionen berömmer Tele2 för sitt sätt att använda Lotus Notes i kvalitetssystemet. "Ett väl dokumenterat och implementerat kvalitetssystem som genom att använda Lotus Notes för kommunikation och arkivering av kvalitetsdokument är nyskapande men vilket man löst på ett utmärkt sätt". Det skriver Det Norske Veritas i sina slutsatser efter certifieringsrevisionen.

Det är inte bara Tele2:s kvalitetssystem som fått beröm. Kvalitén på de tjänster som Tele2 tillhandahåller får bästa betyg i en undersökning som tidningen Mikrodatorn nyligen genomfört: "Slutsatsen är lika enkel som solklar. Tele2:s service är den absolut bästa. Företagets serviceavdelning svarar kunnigt, man kommer fram på första samtalet och väntetiderna är korta."

- Den kvalitet som räknas är den kundupplevda kvalitén i våra tjänster, säger Anders Björkman VD på Tele2. Kvalitetssystemet är ett internt system som gör det lättare för oss att utveckla och tillhandahålla sådana tjänster. Här utgör ISO certifieringen en viktig bas. Att Tele2 sedan är den bästa Internetleverantören enligt tidningen Mikrodatorns stora test är ett bevis för att vi lyckas.

För mer information var god ring:

Tele2 Mediaservice: 08-5626 4626 (dygnet runt).

Tele2, ett företag inom NetCom Systems AB.