Pressmeddelande Tele2-koncernen nov 09 1998, 12:00 PM CET

Tele2 bryter Telias monopol på utlandsupplysning

Den 9 november bryter Tele2 ytterligare ett av Telias monopol. Denna gång är det nummerupplysning för utlandet där telekunderna får ett billigare alternativ till Telias tjänst.
Tele2 Utlandsupplysning heter tjänsten som får telefonnummer 079 97.

Hos Tele2 Utlandsupplysning blir en normal nummerförfrågan på mellan 1,5 till 2 minuter 5:25 till 7:00 kronor billigare än hos Telia. Skillnaden är ännu större på helger mellan kl 06-22, då är skillnaden blir 12,20 till 13,60 kronor.

Priser (inklusive moms)

Tjänsten kommer att kunna nås av samtliga Tele2, Comviq & Tele2 Mobil kunder. För mobilabonnenterna tillkommer som vanligt ordinarie mobiltaxa.

Tele2 erbjuder sedan tidigare nationell nummerupplysning, 079 99 till 23 procent lägre avgift än Telia.

NetCom AB som bildades 1993, är ett ledande telekomföretag i Skandinavien. Företaget verkar inom områdena mobila GSM-tjänster, i Sverige under varumärkena Comviq och Tele2Mobil, i Norge genom det börsnoterade intressebolaget NetCom ASA och i Estland genom intressebolaget Ritabell. Inom publik tele- och datakommunikation och Internet verkar koncernen under varumärkena Tele2 i Sverige samt dotterbolagen Tele2 A/S i Danmark och Tele2 Norge AS i Norge. NätTeknik/Datametrix utgör NetComs enhet för systemintegration. Koncernen har även kabel-TV-tjänster under varumärket Kabelvision. Bolaget är noterat på Stockholms fondbörs samt på Nasdaq (NECSY).