Pressmeddelande Tele2-koncernen mar 16 1998, 12:00 PM CET

Tele2 erbjuder Internet via ISDN

Tele2 lanserar tjänsten Connect2Internet ISDN. Med en överföringshastighet på 128 kbps (2x64 kbps) är tjänsten ett alternativ för den som har behov av snabbare förbindelser än vad man uppnår med modem. Inte minst den som laddar hem program, bilder eller spel över Internet har nytta av Connect2Internet ISDN.
Den ökade användningen av Internet som ett kvalificerat informationsverktyg har skapat ett allt större behov av snabba förbindelser. Connect2Internet ISDN erbjuder ett alternativ för den som inte har behov av en fast uppkoppling men ändå behöver större kapacitet än vad en vanlig modemförbindelse kan erbjuda.

- Connect2Internet ISDN är det optimala alternativet för den som tycker att en uppringd förbindelse är för långsam och en fast anslutning för kostsam. Med den nya tjänsten får kunden tillgång till en betydligt snabbare access till Internet, säger Fredrik Berglund, marknadsdirektör på NetCom Systems där Tele2 ingår.

Connect2Internet ISDN bygger på samma koncept som det vanliga Connect2Internet-paketet. Kunderna får tillgång till 10 e-postadresser och 10 Mb för egna hemsidor utan extra kostnad. Connect2Internet ISDN ger också tillgång till Tele2s vanliga modempooler på 33,6 respektive 56 kbps, för den som vill ha tillgång till Internet även när man är på resande fot.

För att kunna använda Connect2Internet ISDN måste man ha ett ISDN-kort installerad i datorn samt en ISDN-anslutning.

För ytterligare information kontakta NetCom Mediaservice (dygnet runt) 08-5626 46 26.

NetCom Systems AB, som bildades 1993, är den ledande alternativa leverantören av teletjänster i Skandinavien. Företaget verkar inom området mobila GSM-tjänster, i Sverige under varumärket Comviq och i Norge genom det börsnoterade intressebolaget NetCom ASA. Inom publik tele- och datakommunikation verkar koncernen under varumärket Tele2 i Sverige samt dotterbolagen Tele2 A/S i Danmark och Tele2 Norge AS i Norge. Koncernen verkar dessutom inom området kabel-TV-tjänster. Bolaget är noterat på Stockholms fondbörs samt på Nasdaq under symbolen NECSY.