Pressmeddelande Tele2-koncernen sep 27 1998, 1:00 PM CET

Tele2 för första gången ensam teleoperatör i ett helt bostadsområde

Telia helt utanför
I de nya bostadsrätterna i Bällsta Strand i Sundbyberg får de nyinflyttade sitt telefonabonnemang hos Tele2 istället för hos Telia. Det är första gången I Sverige som ett nybyggt bostadsområde ansluts till en annan teleoperatör än Telia.
I Bällsta Strand i Sundbyberg bygger Skanska 156 lägenheter i tre etapper. Inflyttningen i den första etappen med 52 bostadsrättslägenheter börjar den 26 maj. Telefonjacken i de nybyggda lägenheterna är direktanslutna till Tele2s telenät istället för till Telias. Det är första gången i Sverige som ett nybyggt bostadsområde ansluts till en annan teleoperatör än Telia. Därigenom ringer de som bor i Bällsta Strand billigare och betalar dessutom en lägre abonnemangsavgift än Telias.

De som flyttar in i Bällsta Strand får inte bara en modern fiberoptisk anslutning till telenätet utan erbjuds också fast Internetanslutning med 512 kbps, KabelTV och dessutom möjlighet att teckna avtal om förmånligt mobilteleabonnemang hos Comviq.

- Vi har valt att samarbeta med Tele2 istället för Telia då detta tillför en hel del spännande lösningar, exempelvis betydligt snabbare Internet. De telefoni-tjänster Tele2 erbjuder blir dessutom billigare telefoni för kunden. Vi är förvissade om att dessa mervärden kommer att göra lägenheterna än mer värdefulla i framtiden, säger Johan Ehnström, Skanskas projektledare i Bällsta Strand.

Tele2 har under det senaste året genomfört flera olika tester och pilotprojekt där privatkunder direktanslutits till Tele2s nät.

- Det har dels handlat om att utvärdera alternativ till det traditionella koppartrådsnätet för att kunna komma runt Telias monopol på accessnäten. Men testerna har också handlat om att utveckla och etablera rutiner och funktioner inom organisationen så att vi kan ta hand om direktanslutna privatkunder på ett bra sätt, säger Per Elerud, projektledare för Tele2.

- Vi har sedan 1997 direktanslutit kunder i studentbostadsområdet i Ryd i Linköping. Den verksamheten har också gett oss värdefulla erfarenheter som vi utnyttjat för att utveckla vår telefonitjänst för våra nya privatkunder i Bällsta Strand.

Telia, som idag i stort sett har monopol på hushållens abonnemang, får intäkter på cirka 7 miljarder kronor per år i bara abonnemangsintäkter.

För ytterligare information kontakta NetCom Mediaservice (dygnet runt) 08-5626 46 26.

NetCom Systems AB, som bildades 1993, är den ledande alternativa leverantören av teletjänster i Skandinavien. Företaget verkar inom området mobila GSM-tjänster, i Sverige under varumärket Comviq och i Norge genom det börsnoterade intressebolaget NetCom ASA. Inom publik tele- och datakommunikation verkar koncernen under varumärket Tele2 i Sverige samt dotterbolagen Tele2 A/S i Danmark och Tele2 Norge AS i Norge. Koncernen verkar dessutom inom området kabel-TV-tjänster. Bolaget är noterat på Stockholms fondbörs samt på Nasdaq under symbolen NECSY.