Pressmeddelande Tele2-koncernen jun 13 1999, 5:05 PM CET

118 201 - ett smart alternativ till Telias nummerupplysning

- Lika bra men 20 % billigare
Tele2 satsar på att erbjuda ett fördelaktigt alternativ till Telias nummerupplysning. Tele2s nummerupplysning har funnits sedan 1995 men har tidigare endast marknadsförts begränsad omfattning. Tele2s tjänst byter nummer i enlighet med den nya standarden för nummerupplysning i Europa.
Tele2s nummerupplysning har full tillgång till nationella och internationella telefonnummer, såväl till företag som privatpersoner. Nummerupplysningens nya nummer är:
  • 118 201 - Nationell upplysning
  • 118 202 - Internationell upplysning
  • 118 203 - Nummerupplysning med fast pris
- Vår kundstock har vuxit kraftigt den senaste tiden och vi ser ett ökat behov av att marknadsföra vår tjänst till våra 2 miljoner abonnenter. Vi vet också att det finns behov av ökad konkurrens på området, säger Fredrik Berglund, marknadsdirektör på Tele2.

Priserna på Tele2s nummerupplysning är ca 20 % lägre än Telias. Priset per minut dagtid (kl 06-22) för nationell upplysning ligger på 7,20 kr/minut med en öppningsavgift på 1,60 kr. Priset övrig tid och helger helger är 7,20 kr/minut med 3,00 kr i öppningsavgift. Nummerupplysningen använder sig inte av syntetiskt tal utan alla delar av samtalet sköts av en faktisk person.

Bytet av nummer sker i enlighet med Post- och telestyrelsens (PTS) beslut om att följa den Europeiska standarden för nummerupplysningstjänster. Prefixen 118 och 112 (nödtjänster) kommer på sikt att bli gemensamma för hela Europa.

Av de teleoperatörer som erbjuder fast telefoni på den svenska marknaden är det endast Tele2 och Telia som har en nummerupplysning med heltäckande service. För att nyttja Tele2s nummerupplysning måste man vara kund hos Tele2. Det blir man gratis genom att ringa Tele2s kundtjänst på 0200-25 25 25 för privatkunder eller på 0200-23 23 23 för företagskunder.

Mer information om Tele2s nummerupplysning: http://www.tele2.se/telefoni/nummerupplysning.html

Mer pressinformation finns på: http://www.tele2.se/nyheter/nypress

För mer information, kontakta:
NetCom Mediaservice telefon: 08-5626 4626 (dygnet runt).

NetCom AB, som bildades 1993, är ett ledande telekomföretag i Skandinavien. Företaget verkar inom områdena mobila GSM-tjänster, i Sverige under varumärkena Comviq och Tele2Mobil, i Norge genom det börsnoterade intressebolaget NetCom ASA och i Estland genom dotterbolaget Ritabell. Inom publik tele- och datakommunikation och Internet verkar koncernen under varumärket Tele2 i Sverige samt dotterbolagen Tele2 A/S i Danmark och Tele2 Norge AS i Norge. NätTeknik och Datametrix utgör NetComs enhet för systemintegration. Koncernen erbjuder även kabel-TV-tjänster under varumärket Kabelvision. Bolaget är noterat på Stockholms Fondbörs samt på Nasdaq (NECS).