Pressmeddelande Tele2-koncernen feb 25 1999, 3:37 PM CET

GiSMo - världspremiär för säkra betalningar över Internet med verifiering via mobiltelefonen

Comviq och Tele2 är först i världen med att lansera säkra betalningar över Internet med verifiering via mobiltelefonen. Kunderna betalar enkelt via mobiltelefonräkningen och slipper krångel med elektroniska certifikat etc. GiSMo, som tjänsten heter, lanseras den 2 mars för alla kunder med privata Comviq mobilabonnemang.
- Jag är mycket stolt över att vi är först i världen med att kunna erbjuda den här tjänsten till våra kunder. Elektronisk handel upplevs idag som ganska krångligt när det kommer till säkra betalningslösningar. Med GiSMo kommer detta radikalt att förändras eftersom GiSMo är enkelt, säkert och lätt att använda, säger Fredrik Berglund, marknadsdirektör på Tele2 AB.

Eftersom Tele2 och Comviq är varumärken i samma bolag var det naturligt att utveckla en tjänst som förenar Internet- och GSM-teknologi på det sätt som GiSMo gör. Vad som krävs är att kunden har ett Comviq-privatabonnemang och tillgång till Internet.

Till en början kommer de som har ett privat Comviq mobilabonnemang att kunna handla ett antal produkter på GiSMo-webbsidan: www.tele2.se/gismo Det går till exempel att köpa Comviq Kontantkort, CD-skivor från topplistan och Internetabonnemang. Under den inledande testperioden kommer användarna av tjänsten endast att kunna göra ett köp, men efter hand kommer tjänsten att byggas ut och utvecklas.

Så här går det till:

Kunden går in på www.tele2.se/gismo. Där väljer man vilken eller vilka varor man vill köpa och fyller sedan i det egna GSM-numret samt leveransadress. GSM-numret verifieras och samtidigt genereras en transaktionsrelaterad engångs-PIN-kod som skickas med SMS (short message service) till kundens mobiltelefon. Kunden knappar in koden på webbsidan och verifierar köpet genom att klicka OK. Kunden behöver alltså ingen programvara eller elektroniska certifikat för att kunna handla på nätet.

Varför säkert?
  • Kunderna har en PIN-kod för mobiltelefonen för att den ska gå att använda
  • SMS-meddelandet med engångs-koden som skickas till mobiltelefonen är unikt och går inte att återanvända för andra transaktioner.
  • Alla steg i transaktionen kan återskapas.
  • Mobilnätet är krypterat.
  • Kunderna har en etablerad relation med Comviq där man noga kan se adress och betalningsmönster.

GiSMo på Internet: www.tele2.se/gismo (från och med 2 mars)

Pressinformation och pressbilder för nedladdning: www.tele2.se/nyheter/nypress

För mer information, kontakta:

NetCom Mediaservice telefon: 08-5626 4626 (dygnet runt).

NetCom AB, som bildades 1993, är ett ledande telekomföretag i Skandinavien. Företaget verkar inom områdena mobila GSM-tjänster, i Sverige under varumärkena Comviq och Tele2Mobil, i Norge genom det börsnoterade intressebolaget NetCom ASA och i Estland genom dotterbolaget Ritabell (Q GSM). Inom publik tele- och datakommunikation och Internet verkar koncernen under varumärket Tele2 i Sverige samt dotterbolagen Tele2 A/S i Danmark och Tele2 Norge AS i Norge. NätTeknik/Datametrix utgör NetComs enhet för systemintegration. Koncernen erbjuder även kabel-TV-tjänster under varumärket Kabelvision. Bolaget är noterat på Stockholms Fondbörs samt på Nasdaq (NECSY).