Pressmeddelande Tele2-koncernen maj 04 1999, 5:07 PM CET

Internet via elnätet i Stockholm

- Stockholm Energi i samarbete med Tele2 inleder tester med Internet via elnätet
I dagarna får ungefär 200 stockholmare erbjudande om möjlighet att testa Internet via elnätet. En teknik som ger enkel och snabb internetuppkoppling, inga extra kostnader på telefonräkningen och sist men inte minst, aldrig blockerade telefonlinjer. Stockholm Energi kommer erbjuda Internet via elnätet till villakunder i Bromma. I första hand ska 200 testpiloter få utvärdera tekniken under två månader. Tele2 tillhandahåller Internettjänsten och NOR.WEB levererar tekniken som gör det möjligt att surfa via elnätet.

- Tele2 ser mycket positivt på det här samarbetet. Vi utvecklar ständigt nya sätt att erbjuda enklare och effektivare Internettjänster. När det nu blir möjligt att koppla upp sig via elnätet är jag övertygad om att fler människor kommer ta till sig den nya tekniken, säger Fredrik Berglund, marknadsdirektör på Tele2.

Dataöverföringen sker alltså via elnätet till huset, där kundens dator ansluts via ett speciellt elnätsmodem och en normal nätverkskoppling. Kunden kan vara uppkopplad mot nätet dygnet runt utan att blockera telefonlinjen och betala samtalsavgifter.

Tekniken medger en teoretisk överföringskapacitet på upp till 1 megabit/s i båda riktningarna, tjugo gånger snabbare jämfört med modemförbindelse över telenätet. På NOR.WEB, som tillhandahåller tekniken, tror man att man snart är uppe i det flerdubbla. Det skulle göra det möjligt att t ex se på film eller lyssna på musik på nätet utan uppehåll för nedladdning.

För mer information, kontakta:

NetCom Mediaservice telefon: 08-5626 4626 (dygnet runt).

NetCom AB, som bildades 1993, är ett ledande telekomföretag i Skandinavien. Företaget verkar inom områdena mobila GSM-tjänster, i Sverige under varumärkena Comviq och Tele2Mobil, i Norge genom det börsnoterade intressebolaget NetCom ASA och i Estland genom intressebolaget Ritabell. Inom publik tele- och datakommunikation och Internet verkar koncernen under varumärket Tele2 i Sverige samt dotterbolagen Tele2 A/S i Danmark och Tele2 Norge AS i Norge. NätTeknik och Datametrix utgör NetComs enhet för systemintegration. Koncernen erbjuder även kabel-TV-tjänster under varumärket Kabelvision. Bolaget är noterat på Stockholms Fondbörs samt på Nasdaq (NECS).