Pressmeddelande Tele2-koncernen maj 19 1999, 8:00 AM CET

Språkresa, tågluff eller charterresa - Comviq kan som första svenska mobiloperatör erbjuda kontantkunder möjligheten att använda sin mobiltelefon utomlands.

Som första operatör i Sverige erbjuder Comviq en tilläggstjänst som gör att Comviq Kontant även fungerar utomlands - en tjänst som efterfrågas inte minst av föräldrar vars barn åker på språkresa i sommar. Comviq har avtal med 107 operatörer i 64 länder runt om i världen, så kallad roaming. Tidigare har detta enbart varit möjligt för kunder med abonnemang. Nu blir det alltså möjligt för kontantkortskunder att ringa och ta emot samtal utanför Sveriges gränser.

- Idag är det lika vanligt att vara kontantkortskund som abonnemengskund och vi vill kunna erbjuda alla våra Comviq-kunder bra tjänster som gör det enkelt att använda mobiltelefonen, säger Fredrik Berglund, marknadsdirektör på Tele2, där Comviq ingår.

Comviq Kontant Utland är en tjänst som alla Comviqs kontantkorts-kunder kan ansöka om, både nya och gamla. Det går att anmäla sig antingen via Internet, via Comviqs kundtjänst eller hos en återförsäljare. Tjänsten innebär att kunden får en räkning i efterskott på de samtal som gjorts utomlands. För samtal i Sverige betalar man som vanligt i förväg genom att ladda kortet med värdebevis.

För mer information, kontakta:

NetCom Mediaservice telefon: 08-5626 4626 (dygnet runt).

NetCom AB, som bildades 1993, är ett ledande telekomföretag i Skandinavien. Företaget verkar inom områdena mobila GSM-tjänster, i Sverige under varumärkena Comviq och Tele2Mobil, i Norge genom det börsnoterade intressebolaget NetCom ASA och i Estland genom dotterbolaget Ritabell. Inom publik tele- och datakommunikation och Internet verkar koncernen under varumärket Tele2 i Sverige samt dotterbolagen Tele2 A/S i Danmark och Tele2 Norge AS i Norge. NätTeknik och Datametrix utgör NetComs enhet för systemintegration. Koncernen erbjuder även kabel-TV-tjänster under varumärket Kabelvision. Bolaget är noterat på Stockholms Fondbörs samt på Nasdaq (NECS).