Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen okt 28 1999, 2:30 PM CET

Stockholm får världens snabbaste Internetstamnät

Tele2 och Cisco presenterade idag i Stockholm världens första driftsatta fiberoptiska nät i en ny typ av ringarkitektur med en överföringshastighet på 1,2 Gbit per sekund.

Nätringen är en del av Swipnet, Tele2s stamnät för Internet i Sverige, och är för närvarande världens bredbandigaste del av det publika Internet. Detta fiberoptiska nät förser Tele2s internetkunder i Stockholm, och indirekt i resten av landet, med överföringskapacitet för bredbandsanslutningar.

- Ända sedan vi 1991, som första operatör i Sverige, erbjöd allmänheten Internet har det varit viktigt för oss att ha tillräcklig bandbredd i vårt stamnät, säger Ulf Johansson chef för Internet Strategies på Tele2. Genom vårt mångåriga samarbete med Cisco har vi kunnat bygga IP-nät som varit och är bland de främsta i världen. Den fiberring vi nu driftsatt är en logisk fortsättning på det samarbetet.

- Det nät som Tele2 nu driftsätter i den fiberoptiska ringen är state-of-the-art både vad gäller kapacitet och arkitektur, säger Stefan Lindeberg, Affärsutvecklings-ansvarig för Optical Internetworking i Europa för Cisco. Fiberoptiska ringar av detta slag är den typ av nät som krävs för att förse ett växande antal internetanvändare med den bandbredd de behöver för de nya IP-tillämpningar som växer fram.

För att kunna erbjuda hushåll bredbandsanslutning till Internet, via t ex LAN eller kabelTV-nät, krävs inte bara att dessa nät kan hantera stora informationsmängder. De anslutningar dessa nät har till det publika Internet måste ha så stor kapacitet att det kan förse varje anslutet hushåll med tillräcklig kapacitet. Internetstamnätet måste i sin tur ha kapacitet för att försörja dessa anslutningar med bandbredd.

Överföringskapaciteten i Tele2s fiberoptiska nätring är i sämsta fall 2 x 622 Mbit/ sekund. Bandbredden möjliggörs dels genom Ciscos Gigabit Switch Router, GSR12000 och dels genom ringarkitekturteknologin DPT, "dynamic paket transport", som nätet är baserat på. Nätet kan jämföras med en rondell där informationen med hjälp av intelligensen i routern färdas den kortaste vägen mellan av- och påfarter. Därigenom belastas inte nätet mer än nödvändigt vilket bidrar till den höga kapaciteten.

För ytterligare information kontakta:
NetCom Mediaservice (dygnet runt): Tel 08-56 26 46 26

Cisco Systems: Tel 08-6859000

Kontaktpersoner:

Ytterligare informationsmaterial finns att ladda ned från www.netcom.se

Ytterligare information om GSR12000 och DPT finns på http://www.cisco.com/

Tele2 är en del av NetCom AB, som bildades 1993. NetCom är ett ledande telekomföretag i Skandinavien. Företaget verkar inom områdena mobila GSM-tjänster, i Sverige under varumärkena Comviq och Tele2Mobil, i Norge genom det börsnoterade intressebolaget NetCom ASA och i Estland genom dotterbolaget Ritabell. Inom publik tele- och datakommunikation och Internet verkar koncernen under varumärket Tele2 i Sverige samt dotterbolagen Tele2 A/S i Danmark och Tele2 Norge AS i Norge. NätTeknik och Datametrix utgör NetComs enhet för systemintegration. Koncernen erbjuder även kabel-TV-tjänster under varumärket Kabelvision. Bolaget är noterat på Stockholms Fondbörs samt på Nasdaq (NECS).

Om Cisco Systems
Cisco Systems (NASDAQ: CSCO) är världsledande inom nätverkslösningar för Internet. Mer information om Cisco finns på http://www.cisco.com.