Pressmeddelande Tele2-koncernen feb 22 2000, 12:00 AM CET

Comviq och SIS guidar Stockholmsbesökare via mobiltelefonen

Comviqs kunder får nu tillgång till både Stockholmsguide och dagliga evenemangstips från SIS via mobiltelefonen. Genom att skicka givna sökord till nummer 333 får man textmeddelanden med aktuella evenemangstips eller information om sevärdheter.
Samtalstaxan är densamma som för andra SMS-tjänster.
Stockholm är en attraktiv besöksstad i ständig utveckling. Mat, mode och design från Stockholm uppmärksammas i trendiga livsstilsmagasin och affärspress. Nya hotell, restauranger, museer, attraktioner, mässhallar och modehus tillkommer varje vecka. Genom att inleda samarbete med Comviq vill Stockholm Information Service (SIS) nu ge både invånare och besökande i huvudstaden större tillgänglighet till det ständigt växande utbudet. För närvarande har alla med nummer som börjar med 0707, 0704, 0736 och 0739, alltså både Comviq, Tele2mobil och kontantkort-kunder tillgång till tjänsten.

- Både vi och SIS ser det här som början på ett långsiktigt samarbete med stora möjligheter att utveckla utbudet i framtiden säger Fredrik Berglund, marknadsdirektör för Comviq, SMS-tjänsten är väldigt omtyckt och därför känns det angeläget att hela tiden utveckla och förbättra utbudet för våra kunder.

Hittills har möjligheten att få information om attraktioner i Stockholm varit begränsad. Tryckta böcker och broschyrer, som snabbt blir inaktuella, eller guidade turer med fasta tider och statiskt upplägg har varit alternativen. Därför lanseras nu en så kallad SMS (Short Message Service) guide, som ger Comviqs kunder möjlighet att själva hämta dagsfärsk information till mobiltelefonen. Den nya SMS-guiden fungerar så att användaren utgår från en karta med siffermarkerade platser. Kartan finns publicerad i tidningen "What's on", en gratistidning som ges ut varannan vecka, med distribution på de flesta turisttäta platser i staden. Genom att knappa in givna sökord och skicka dem till nummer 333 får man snabbt tillbaka information om den plats man vill besöka, och kan på så sätt guida sig själv. Servicen omfattar också pågående evenemang. Genom att knappa in det datum man vill roa sig i Stockholm får man reda på vad som händer just den dagen.

Den nya tjänsten från Comviq presenterades vid ett seminarium i Stockholm på tisdagen, anordnat av SIS under rubriken "Stockholm, framtidens mötesplats". Talare var bland andra Milton Kotler från President Marketing Group i USA , och Tyler Brûlé som är chefredaktör på trendtidningen Wallpaper i London. Pontus Gårdinger var ciceron för de ca 800 inbjudna gästerna som bestod av representanter från besöksnäring, hotell, restauranger, museer, gallerier, transportörer och journalister.

För mer information, kontakta: NetCom Mediaservice telefon: 08-5626 462 (dygnet runt).
www.comviq.se/mobilinfo www.stoinfo.se,

NetCom AB, som bildades 1993, är ett ledande telekomföretag i Skandinavien. Företaget verkar inom områdena mobila GSM-tjänster, i Sverige under varumärkena Comviq och Tele2Mobil och i Estland genom intressebolaget Ritabell. Inom publik tele- och datakommunikation och Internet verkar koncernen under varumärket Tele2 i Sverige samt dotterbolagen Tele2 A/S i Danmark och Tele2 Norge AS i Norge. Datametrix utgör NetComs enhet för systemintegration. Koncernen erbjuder även kabel-TV-tjänster under varumärket Kabelvision. NetCom äger 17,8 procent av Société Européene de Communication SA (SEC). NetCom är noterat på Stockholms Fondbörs samt på Nasdaq (NECS).