Pressmeddelande Tele2-koncernen feb 15 2000, 6:05 PM CET

Linjeväljaren får heta Linjeväljaren

Telenordia förlorade namnstriden mot Optimal Telecom
Tingsrätten beslutade idag att Optimal Telecom får behålla varumärkesnamnet Linjeväljaren på sin prismäklartjänst. Optimal Telecom planerar nu en offensiv försäljningskampanj för Linjeväljaren.
- Vi är mycket glada över Tingsrättens beslut att fria Linjeväljaren, säger Jonas Kjellberg, ansvarig på Optimal Telecom. Samtidigt är det olyckligt att processen tagit så lång tid. Vi har tvingats avvakta med vår marknadsföring enbart p g a Telenordias stämning. De bakomliggande orsakerna till stämningen har naturligtvis varit konkurrensmässiga och inte juridiska, eftersom vi säljer en bättre tjänst än våra huvudkonkurrenter.

Tingsrätten avvisade även Telenordias krav att Optimal Telecom skulle tvingas betala en marknadsföringsavgift. Tingsrätten menar att utfästelserna i Optimal Telecoms marknadsföring är korrekta i sak men att de kan missuppfattas av allmänheten.

- Även om vi inte fullt ut delar Tingsrättens bedömning vad gäller våra formuleringar i annonsmaterialet kommer vi naturligtvis att följa beslutet, säger Jonas Kjellberg. Vi kommer att bli än mer tydliga i vår nya kampanj. Men vi kommer självklart att återge fakta, d v s att vi garanterar det lägsta priset från standardprislistorna hos de tre största teleoperatörerna Telia, Tele2 och Telenordia.

Konflikten mellan Telenordia och Optimal Telecom har sitt ursrpung i att Optimal Telecom inte skickat någon trafik till Telenordia. Linjeväljaren är en prismäklartj��nst där optimal tillhandahåller telefonitjänsten till det lägsta priset från standardprislistorna hos de tre största teleoperatörerna Telia, Tele2 och Telenordia.

Vad är Linjeväljaren?

Linjeväljaren är en liten dosa som kunden fäster i telefonjacket. Linjeväljaren garanterar alltid det lägsta priset från standardprislistorna hos de tre största teleoperatörerna Telia, Tele2 och Telenordia

För mer information:
Jonas Kjellberg, Optimal Telecom