Pressmeddelande Tele2-koncernen nov 21 2002, 9:01 AM CET

Comviq/Tele2 lanserar MMS till sina kunder

Satsar på att ta bilder och ljud i mobilen till massmarknaden.
Comviq/Tele2 lanserar idag MMS, Multimedia Messaging Service, till alla sina kunder i Sverige. Samtidigt lanseras ett antal innehållstjänster i form av både bilder och musik, som kommer att finnas tillgängliga via Comviqs webbplats. Under introduktionsperioden fram till och med den 28 februari 2003, kommer det att vara gratis att skicka MMS.
MMS är en vidareutveckling av de hittills mycket populära SMS-tjänsterna och innebär att meddelanden som innehåller både text, bild och ljud kan skapas och skickas. De innehållstjänster som finns tillgängliga idag från Comviq är vykort, horoskop, champions league, hit-listor mm.

- Comviq kommer att ta MMS till massmarknaden, säger Fredrik Berglund, VD på Tele2 Sverige. Detta är realistiskt med tanke på att vi redan är störst i Sverige på privatmarknaden, vilket gör att vi har möjlighet att nå ut brett. Vi har också en stor bas att arbeta utifrån, i utvecklingen av både tjänster och funktionalitet. För att lyckas, satsar vi som vanligt endast på tjänster som vi vet att våra kunder vill ha.

För att få fart på utvecklingen av attraktiva tjänster med tydlig kundnytta, kommer Comviq att använda sin kundpanel "The Future Group". Ett hundratal av de mest frekventa SMS-användarna i denna grupp kommer att erbjudas en gratis MMS-telefon och en förfrågan om att delta i utvecklingsarbetet. MMS-tjänsterna kommer att utvecklas kontinuerligt i samarbete med "The Future Group" och ambitionen är att kunna visa en rad nya tjänster redan tidigt nästa år.

- Privatmarknaden har alltid varit den som drivit mobilmarknadens utveckling och det finns ingen anledning att tro att det skulle bli annorlunda med MMS. Genom att arbeta nära våra kunder, försäkrar vi oss om att ta fram innehållstjänster som ligger i linje med deras önskemål och behov. Kunderna kan också lita på att Comviq alltid kommer att ha marknadens lägsta pris, kommenterar Fredrik Berglund.

För att kunna använda MMS-tjänsten behövs ett abonnemang eller kontantkort från Comviq samt en telefon utrustad med MMS-funktionalitet. I inledningsfasen kommer MMS att kunna skickas till andra Comviqanvändare i Sverige. Gratis tillgång till MMS fås genom Comviqs Kundservice på 0200-22 20 40. För mer information om tjänsten, vänligen se www.comviq.se eller kontakta Fredrik Berglund, VD Tele2 Sverige, 08-5626 4000 alternativt Malin Rydberg, Informationschef, 08-5626 4000.

Comviq erbjuder mobiltelefoni. Comviqs affärsidé är enkel; att göra mobil telefoni tillgängligt för så många som möjligt och till lägsta pris. Comviq är idag en av Sveriges ledande GSM-operatörer. I Comviqs GSM-nät finns ett av världens bredaste tjänsteutbud. Vår målsättning är att alltid kunna erbjuda våra kunder kvalificerade tjänster till ett bra pris. Comviq är en del av Tele2 AB, som bildades 1993. Tele2 ABs aktie är noterad på Stockholmsbörsen och på Nasdaq.

Pressmeddelandet kan även laddas ner från medföljande länk: