Pressmeddelande Tele2-koncernen jun 10 2002, 12:31 PM CET

Internets mest kända höna Moorhuhn:

- Jag är här nu!
Efter att ha levt osäkert i Tyskland, Schweiz, Österrike och på Island kommer nätets mest jagade höna "Moorhuhn" till Sverige.
Idag går det officiella startskottet för den svenska versionen av internetspelet Moorhuhn. Spelet skapades 1999 och har sedan dess blivit omåttligt populärt. I dag finns Moorhuhn-spelet i fyra länder i Europa och nya kommer ständigt till.
I Tyskland är Moorhuhn en kultfigur och är utan tvekan ett av de allra populäraste internetspelen. När den andra versionen lanserades i Tyskland förra året, gjordes 2,8 miljoner nedladdningar under de första 48 timmarna. Hittills har spelet laddats ner 60 miljoner gånger av tyskarna.
Och även på Island blev spelet snabbt succé. Under den första veckan spelet fanns tillgängligt på nätet gjordes 40 000 nedladdningar, vilket är störst någonsin i Islands internethistoria. (Island har knappt 300 000 invånare)
I Sverige har internetleverantören Tele2 köpt rättigheterna till Moorhuhn-spelet. Målsättningen är att ge befintliga kunder ett kul mervärde och givetvis att locka så många surfare som möjligt att prova på spelet.
- Vi är ständigt på jakt efter underhållande innehåll till våra internetkunder. Internets mest kända höna är en riktig trofé, säger Johan Mathson, marknadsdirektör på Tele2.

Hur går spelet till?
Moorhuhn är mycket enkelt och går ut på att man ska träffa så många hönor som möjligt. Ladda ner spelet och jakten kan börja, men passa dig för att inte bli allt för biten :-)
Inledningsvis finns spelet enbart för PC.
Prova själv på: www.spel.everyday.com. Här finns det även skärmdumpar för nedladdning.

För mer information, kontakta:

Johan Mathson
, marknadsdirektör Tele2 på mobil 070-426 41 07 eller e-post:johan.mathson@tele2.se

Malin Rydberg
, informationschef Tele2 på mobil: 070-426 40 25 eller e-post: malin.rydberg@tele2.se

Pressmeddelandet kan även laddas ner från medföljande länk: