Pressmeddelande Tele2-koncernen okt 14 2004, 7:00 AM CET

TELE2 BLIR DEN LEDANDE ALTERNATIVA OPERATÖREN I ÖSTERRIKE

Tele2 AB meddelade idag att företaget har slutit ett avtal om att förvärva UTA, Österrikes ledande alternativa telekomoperatör. I och med förvärvet blir Tele2 huvudkonkurrent till den forna statliga monopolisten inom de viktigaste marknadssegmenten i Österrike, med erbjudanden inom fast och mobil telefoni och ADSL, samt accessnätstjänster.
Förvärvet av UTA medför att Tele2 blir den ledande telekomoperatören i Österrike, inom både privat- och företagssegmentet. Tele2 blir därmed den starkaste konkurrenten till den forna statliga monopolisten på den österrikiska telekommarknaden. Förvärvet av UTA möjliggör för Tele2 att ligga i täten inom ADSL-utvecklingen, i och med att Tele2 når över 60% av Österrikes invånare vid slutet av 2004. Förvärvet innebär också att Tele2 kan sänka sina kostnader betydligt på den österrikiska marknaden tack vare UTAs infrastruktur. Dessutom gynnas Tele2 av UTAs position inom företagssegmentet, där det finns klara möjligheter till korsförsäljning av tjänster. Tele2 kommer efter förvärvet fortsätta sina investeringar i Österrike och fortsatt erbjuda kunderna tjänster av hög kvalitet till ett lågt pris.

Tele2 förvärvar UTA för 213 miljoner euro på skuldfri basis, i kontanter och antagna skulder. Per den 31 augusti 2004 hade UTA likvida medel om 11,8 miljoner euro och omfattande förlustavdrag. Förlustavdragen uppgår till ca 400 miljoner euro, med ett bokföringsvärde om runt 47 miljoner euro. Idag har UTA över 500 000 kunder, 146 ADSL PoPs och 15 447 kilometer fiberoptiskt nät. UTA omsatte under de första sex månaderna 2004 115 miljoner euro med 5,5 miljoner euro i EBITDA.

Förvärvets slutförande är föremål för godkännande av Österrikes konkurrensmyndigheter.

- Förvärvet av UTA är helt i linje med vår strategi. Först bygger vi upp en kundbas och en lönsam verksamhet. Om vi sedan ser en affärslogik och dessutom kan sänka våra kostnader, kan vi i vissa länder välja att integrera bakåt. UTA förser Tele2 med både infrastruktur och kunder, vilket gör förvärvet extra intressant. Sammanslagningen av bolagen kommer att göra oss till en ännu större och starkare konkurrent till den forna monopolisten i Österrike. Vi kommer fortsätta att erbjuda kunderna hög kvalitet till låga priser, säger Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef för Tele2 AB i en kommentar.

KONTAKTPERSONER

Lars-Johan Jarnheimer, Verkställande direktör och koncernchef, Tele2 AB
Telefon: (08) 562 640 00

Håkan Zadler, Finansdirektör, Tele2 AB
Telefon: (08) 562 640 00

Dwayne Taylor, Investerarfrågor
Telefon: + 44 (0)20 7321 5038

Lena Krauss, Investerarfrågor
Telefon: (08) 562 000 45

Besök gärna vår hemsida: www.Tele2.com

Tele2 är Europas ledande och lönsamma alternativa telekomoperatör med en strävan att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Med unika värderingar som grund, levererar Tele2 billig och enkel telekom för alla européer. Med nära 25 miljoner kunder i 24 länder erbjuder företaget produkter och tjänster inom områdena fast och mobil telefoni, Internet, datanätstjänster, kabel-TV och innehållstjänster. Konkurrenter är huvudsakligen de gamla statliga monopolen. Tele2 grundades 1993 av Jan Stenbeck och bolaget är sedan 1996 noterat på Stockholmsbörsen samt sedan 1997 sidonoterat på Nasdaq. Under år 2003 omsatte bolaget 36 911 Mkr och uppvisade en vinst på 5 710 Mkr (EBITDA).

Pressmeddelandet kan även laddas ner från medföljande länk: