Pressmeddelande Tele2-koncernen apr 13 2004, 11:20 AM CET

TELE2 LANSERAR SITT TIONDE GSM-NÄT I RYSSLAND

Tele2 AB, meddelade idag att man lanserat ett GSM-nät i Chelyabinsk. I och med detta har Tele2 lanserat GSM-nät i tio av de elva ryska regioner där Tele2 har mobiltelefoniverksamhet.
GSM-licensen i Chelyabinsk täcker 3,6 miljoner personer och mobilpenetrationen i området är ca 22%. GSM-n��tet i Chelyabinsk är baserat på GSM 1800-standarden.

- Tele2 har i år framgångsrikt lanserat GSM-tjänster i Nizhny Novgorod och Kursk och vårt mål är att under det andra kvartalet kunna erbjuda GSM-tjänster i samtliga elva ryska regioner där vi har verksamhet. Den ryska mobilmarknaden har en betydande tillväxtpotential för Tele2 och våra erfarenheter från Ryssland visar att kunderna uppskattar våra tjänster, säger Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef för Tele2 AB i en kommentar.

KONTAKTPERSONER

Lars-Johan Jarnheimer
Verkställande direktör och koncernchef, Tele2 AB
Telefon: (08) 562 640 00

Håkan Zadler
Finansdirektör, Tele2 AB
Telefon: (08) 562 640 00

Dwayne Taylor, Investerarfrågor
Telefon: + 44 (0)20 7321 5038

Lena Glader, Investerarfrågor
Telefon: (08) 562 000 45

Besök gärna vår hemsida: www.Tele2.com

Tele2 är Europas ledande och lönsamma alternativa telekomoperatör. Med unika värderingar som grund, levererar vi varje dag billig och enkel telekom för alla européer. Vi har idag över 22 miljoner kunder i 23 länder. Vi erbjuder produkter och tjänster inom områdena fast och mobil telefoni, Internet, datanättjänster, kabel-TV och innehållstjänster. Våra konkurrenter är huvudsakligen de gamla statliga monopolen. Tele2 grundades 1993 av Jan Stenbeck och är sedan 1996 noterat på Stockholmsbörsen. Aktien är också sidonoterad på Nasdaq sedan 1997. Under år 2003 omsatte vi 36 911 Mkr och uppvisade en vinst på 5 710 Mkr (EBITDA). Tele2 strävar alltid efter att erbjuda marknadens bästa priser.

Pressmeddelandet kan även laddas ner från medföljande länk: