Pressmeddelande Tele2-koncernen nov 30 2004, 9:00 AM CET

Tele2Comviq lanserar marknadens enklaste abonnemang

- Möter krav på enklare prissättning och villkor för mobilabonnemang
Tele2Comviq lanserar idag företagets enklaste och billigaste abonnemang någonsin, Comviq Knock-Out. Abonnemanget har samma minutpris dygnet runt till alla nät och ingen månadsavgift eller bindningstid. Abonnemanget är ett svar på ökade krav från kunder och branschorgan på enklare prissättning och villkor för mobilabonnemang.
Med 69 öre i minuten och SMS för samma pris, har Comviq Knock-Out Sveriges i särklass billigaste enhetstaxa.

Vi har tagit till oss budskapet från våra kunder och marknaden i övrigt att operatörerna behöver bli enklare och tydligare vad gäller prissättning. Comviq Knock-Out är i allra högsta grad ett svar på denna önskan, säger Fredrik Berglund, VD för Tele2 Sverige AB. Vår förhoppning är att fler operatörer följer efter vårt exempel!

En viktig anledning till det låga minutpriset och att abonnemanget inte har någon månadsavgift, är att Comviq Knock-Out inte kommer att säljas tillsammans med några subventionerade telefoner. Bakgrunden är att penetrationen av avancerade mobiler redan är väldigt hög i Sverige idag, och att det därför behövs fler abonnemangsalternativ som i stället fokuserar på enkel och billig prissättning.

Svenska konsumenter har alldeles för länge tvingats betala höga månadsavgifter och minutpriser som en konsekvens av att nästan alla abonnemang som säljs idag inkluderar en "billig" telefon som man betalar dyrt för. Med Comviq Knock-Out vill vi ge svenska mobilanvändare ett alternativ till dessa abonnemang för användare som inte känner att de har ett behov av en ny telefon och i stället vill ringa billigt, fortsätter Fredrik Berglund. Med Comviq Knock-Out är vi billigare än de absolut lägsta alternativen i Danmark, som tidigare utpekats som Nordens billigaste marknad.

Comviq Knock-Out kommer att ha en bred distribution med samma typ av försäljningsställen som kontantkorten, d.v.s. bland annat ATG-ombuden, ordinarie mobiltelefoniåterförsäljare samt via webben . Comviq Knock-Out kommer att finnas hos de större återförsäljarna, ATG-ombuden och webben från och med i morgon den 1 december. Fler återförsäljare kommer att tillhandahålla abonnemanget efter hand.

Det här kostar Comviq Knock-Out:

Minutavgift alla nät och
operatörer i Sverige: 69 öre
Öppningsavgift: 69 öre
SMS: 69 öre
MMS: 1,69 kr
Månadsavgift: 0 kr
Bindningstid: 0 månader
Abonnemanget har 3 månaders uppsägningstid samt en minimidebitering på 69 kronor per månad.

Fredrik Berglund, VD Tele2 Sverige AB, Tel 08-56 26 40 00
eller Tele2 Mediaservice 08-56 26 46 26

Tele2Comviq är en del av Tele2. Tele2 är Europas ledande och lönsamma alternativa telekomoperatör med en strävan att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Med unika värderingar som grund, levererar Tele2 billig och enkel telekom för alla européer. Med nära 26 miljoner kunder i 24 länder erbjuder företaget produkter och tjänster inom områdena fast och mobil telefoni, Internet, datanätstjänster, kabel-TV och innehållstjänster. Konkurrenter är huvudsakligen de gamla statliga monopolen. Tele2 grundades 1993 av Jan Stenbeck och bolaget är sedan 1996 noterat på Stockholmsbörsen samt sedan 1997 sidonoterat på Nasdaq. Under år 2003 omsatte bolaget 36 911 Mkr och uppvisade en vinst på 5 710 Mkr (EBITDA).

Pressmeddelandet kan även laddas ner från medföljande länk: