Pressmeddelande Tele2-koncernen okt 29 2004, 3:15 PM CET

UTTALANDE MED ANLEDNING AV TDC:S HÖJDA ERBJUDANDE I SONG NETWORKS

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras till eller inom USA, Kanada, Australien eller Japan
Styrelsen för Tele2 AB ("Tele2") meddelar med anledning av TDCs höjda bud den 27 oktober 2004 om 95 kronor per aktie i Song Networks Holding AB ("Song Networks"), att Tele2 inte kommer att lämna något ytterligare bud. Tele2 återkallar härmed sitt offentliga erbjudande per den 29 september 2004 i Song Networks.
Tele2s innehav, direkt och indirekt, uppgår till 9 460 000 aktier i Song Networks Holding AB, vilket motsvarar 18,0% av rösterna och 17,0% av aktiekapitalet i bolaget. Tele2 väljer att acceptera TDCs erbjudande, vilket medför en kapitalvinst om ca 175 Mkr.

- Med hänsyn tagen till den nuvarande värderingen av Song Networks å ena sidan, och våra långtgående förhandlingar om konkurrenskraftiga återförsäljarvillkor å andra sidan, är återförsäljar­alternativet idag attraktivare för oss och därmed även för våra kunder genom att vi kan erbjuda dem förmånliga priser. Vi gratulerar TDC till majoritetsposten, säger Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef för Tele2 AB i en kommentar.

Vidare uppmanas de aktieägare och innehavare av konvertibler som accepterat Tele2s erbjudande att istället acceptera TDCs höjda erbjudande. Till följd av att Tele2 nu drar tillbaka erbjudandet, behöver de aktieägare som accepterat Tele2s erbjudande inte återkalla gjorda accepter. Dessa aktier kommer automatiskt att ombokas till respektive aktieägares VP-konto. Då dessa aktier inte är leveransgilla när TDCs bud går ut, har vi uppmanat TDC att ställa skälig tid till förfogande för inlämning.

Tele2 är Europas ledande och lönsamma alternativa telekomoperatör med en strävan att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Med unika värderingar som grund, levererar Tele2 billig och enkel telekom för alla européer. Med nära 26 miljoner kunder i 24 länder erbjuder företaget produkter och tjänster inom områdena fast och mobil telefoni, Internet, datanätstjänster, kabel-TV och innehållstjänster. Våra konkurrenter är huvudsakligen de gamla statliga monopolen. Tele2 grundades 1993 av Jan Stenbeck och bolaget är sedan 1996 noterat på Stockholmsbörsen samt sedan 1997 sidonoterat på Nasdaq. Under år 2003 omsatte bolaget 36 911 Mkr och uppvisade en vinst på 5 710 Mkr (EBITDA).

För ytterligare information angående processen kring Erbjudandet kontakta:
Nordea
Telefon: (08) 678 0450

För övrig information kontakta:
Lars-Johan Jarnheimer

Verkställande direktör och koncernchef, Tele2 AB
Telefon: (08) 562 640 00

Håkan Zadler
Finansdirektör, Tele2 AB
Telefon: (08) 562 640 00

Dwayne Taylor
Telefon: +44 (0)20 7321 5038

Lena Krauss
Telefon: (08) 562 000 45
Investerarfrågor

Besök gärna vår hemsida: http://www.tele2.com/

Important notice in English: The Offer is not being made, directly or indirectly, in or into the United States, Canada, Australia or Japan, or by use of the mails, or by any means or instrumentality (including, without limitation, facsimile transmission, telephone and the internet) of interstate or foreign commerce, or of any facility of a national securities exchange, of the United States, Canada, Australia or Japan and the Offer cannot be accepted by any such use, means, instrumentality or facility or from within the United States, Canada, Australia or Japan. Accordingly, copies of this document, the Forms of Acceptance and any related documents are not being and must not be mailed or otherwise distributed or sent in or into the United States, Canada, Australia or Japan, including to Song Networks shareholders with registered addresses in the United States, Canada, Australia or Japan or to persons whom Tele2 knows to be custodians, nominees or trustees holding Song Networks shares for persons in the United States, Canada, Australia or Japan. Persons receiving such documents (including, without limitation, custodians, nominees and trustees) should not distribute or send them in, into or from the United States, Canada, Australia or Japan or use such mails or any such means, instrumentality or facility in connection with the Offer, and so doing will render invalid any related purported acceptance of the Offer. Erbjudandet riktas inte till någon person vars medverkan förutsätter ytterligare prospekt, registreringar eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Dokumentation avseende Erbjudandet får inte distribueras till eller inom något land där sådan distribution eller sådant erbjudande förutsätter ytterligare prospekt, registreringar eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Aktieägarna och innehavarna av konvertibla skuldebrev i Song Networks Holding AB uppmanas att läsa prospektet då detta kommer att innehålla ytterligare viktig information angående Erbjudandet.

Pressmeddelandet kan även laddas ner från medföljande länk: