Pressmeddelande Tele2-koncernen nov 21 2005, 4:30 PM CET

Sven Hagströmer avgår som ordförande vid bolagsstämman 2006

Stockholm - Tele2 ABs styrelseordförande Sven Hagströmer har idag meddelat Tele2s valberedning att han avser att avsluta sitt arbete i styrelsen för Tele2 i samband med bolagsstämman 2006. Sven har suttit i styrelsen för Tele2 sedan 1997 och har varit styrelsens ordförande sedan 2003. Sedan början av 2003 fram till slutet av 2004 har Tele2s omsättning ökat med 38% och vinsten efter skatt uppgick förra året till 1 902 Mkr.
- Det har varit fantastiskt roligt, stimulerande och krävande att arbeta med Tele2 och Lars-Johan Jarnheimer, men trots allt, har jag tillsammans med Mats Qviberg en egen krävande verksamhet som behöver mer uppmärksamhet, säger Sven Hagströmer i en kommentar.

- Valberedningen har precis inlett arbetet med att ta fram sitt förslag till styrelse i Tele2 inför bolagsstämman den 10 maj 2006. Vi är tacksamma över att Sven Hagströmer redan nu meddelat sitt beslut, säger Cristina Stenbeck som företrädare för valberedningen.

Valberedningen består av Cristina Stenbeck som företrädare för Investment AB Kinnevik och Emesco AB; Björn Lind som företrädare för SEB Fonder och SEB Trygg Liv; Peter Rudman som företrädare för Nordeas Fonder; samt Mats Guldbrand som företrädare för AMF Pension. Sammantaget representerar valberedningen över 50% av rösterna i Tele2 AB.

KONTAKTPERSONER

Lena Krauss, Telefon: 08 - 562 000 45
Dwayne Taylor, Telefon: +44 20 7321 5038
Investerarfrågor, Tele2 AB

Information om valberedningens arbete finns på www.tele2.com. Aktieägare som önskar lämna förslag avseende representanter till Tele2s styrelse kan inkomma med skriftligt förslag till bolagsstamma@tele2.se eller till Company Secretary, Tele2 AB, Box 2094, 103 13 Stockholm, Sverige.