Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen aug 19 2005, 9:00 AM CET

TELE2 AVVECKLAR SIN VERKSAMHET I FINLAND

Stockholm - Tele2 AB, ("Tele2”), (Stockholmsbörsen: TEL2A och TEL2B), Europas ledande alternativa telekomoperatör, meddelar idag att den rådande konkurrenssituationen och regulatoriska miljön i Finland har lett till att bolaget beslutat att inte fortsätta vara verksamt i Finland.

Tele2 ämnar avsluta marknadsföringen av sina mobil- och fasttelefonitjänster på den finska marknaden, och i samband med det även avsluta den pågående processen kring bolagets 3G-licens i Finland. Administrationen av de existerande finska kunderna sköts framöver från Sverige.– Med den rådande marknadssituationen ser vi betydligt bättre möjligheter på andra marknader. Det är naturligtvis tråkigt att behöva lägga ner verksamheten i Finland. Vi har varit verksamma där sedan 2000 men har fortfarande ingen möjlighet att exempelvis sälja lokalsamtal. Detta gör att vi har valt att avsluta vidare satsningar i Finland, säger Lars-Johan Jarnheimer, verkställande direktör och koncernchef för Tele2, i en kommentar.KONTAKTPERSONERLars-Johan Jarnheimer, Telefon: (08) 562 640 00Verkställande direktör och koncernchef, Tele2 ABHåkan Zadler, Telefon: (08) 562 640 00Finansdirektör, Tele2 ABDwayne Taylor, Telefon: + 44 (0)20 7321 5038Lena Krauss, Telefon: (08) 562 000 45InvesterarfrågorBesök gärna vår hemsida: www.Tele2.com