Regulatoriskt pressmeddelande Tele2-koncernen sep 30 2005, 1:15 PM CET

TELE2 FULLFÖLJER FÖRVÄRVET AV COMUNITEL

Stockholm - Tele2 AB, ("Tele2”), (Stockholmsbörsen: TEL2A och TEL2B), Europas ledande alternativa telekomoperatör, meddelar idag att företaget förvärvat 99,96% av ONIs aktier i Comunitel för 257 miljoner euro på skuldfri basis. Affären har slutförts enligt plan efter att de spanska konkurrensmyndigheterna den 16 september meddelade sitt godkännande.

Tele2 kommer att inleda arbetet med att integrera Comunitel med Tele2 i Spanien, och därmed skapa en stark spelare inom företags- och privatsegmenten på den spanska telekommarknaden. Under integrationsprocessen kommer båda företagen att fortsätta erbjuda telekomtjänster till sina kunder under respektive varumärke.– Vårt mål i detta skede är att fortsätta växa inom privat- och företagssegmenten, i enlighet med Tele2s och Comunitels planer. Parallellt med detta kommer vi under de närmaste månaderna att jobba med en successiv sammanslagning av bolagen. Våra kunder blir de första som gynnas av sammanslagningen, säger Jean Donadieu de Lavit, verkställande direktör för Tele2 Spanien.– Vi är nöjda med att vi nu har slutfört förvärvet av Comunitel. Comunitel stärker vår spanska verksamhet betydligt i och med att vi nu kan nå en bredare kundbas med ett konkurrenskraftigare produktutbud, säger Lars-Johan Jarnheimer, verkställande direktör och koncernchef för Tele2, i en kommentar.KONTAKTPERSONERLars-Johan Jarnheimer, Telefon: 08 - 562 640 00Verkställande direktör och koncernchef, Tele2 ABHåkan Zadler, Telefon: 08 - 562 640 00Finansdirektör, Tele2 ABDwayne Taylor, Telefon: +44 20 7321 5038Lena Krauss, Telefon: 08 - 562 000 45InvesterarfrågorBesök gärna vår hemsida: www.Tele2.com