Pressmeddelande Tele2-koncernen apr 26 2006, 9:37 AM CET

Inbjudan till pressmöte med Tele2: TeliaSoneras monopol hotar Sveriges bredbandsutveckling

Tid: Torsdagen den 27 april kl 10.00 -11.00, från 09.30 bjuder vi på sen frukost.
Plats: Brasserie Pontus by the Sea, Skeppsbrokajen, Tullhus 2, Stockholm

Torsdag den 27 april presenterar Tele2 en rapport över läget på den svenska bredbandsmarknaden. Rapporten visar att konkurrenssituationen på denna marknad är allt annat än tillfredsställande. I praktiken leder dagens utveckling mot en återmonopolisering.

Slutsatsen i rapporten är att om inte radikala åtgärder vidtas hotas Sveriges position som ledande IT-nation.

Vid pressmötet presenteras rapporten av Niclas Palmstierna, Vd Tele2 Sverige, och Jan Tjernell, Chef Juridik, Tele2. Medverkar gör även Joanna Ledunger, avdelningschef på PTS, som kommer att kommentera rapporten och dess slutsatser.

För anmälan eller mer information, kontakta:
Malin Sparf Rydberg, Informationschef, tel 08-5626 4025 / 070-426 4025

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom för alla i Europa. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har över 30 miljoner kunder i 23 länder. Tele2 erbjuder fast och mobil telefoni, bredband, datanättjänster, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade bolaget 1993, har vi varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2005 omsatte bolaget 50 miljarder och uppvisade en vinst (EBITDA) på 6,6 miljarder kronor.