Pressmeddelande Tele2-koncernen maj 02 2006, 10:59 AM CET

Parlino erbjuder kostnadsfria telefonsamtal över hela världen

Ny IP-telefonitjänst från Tele2-gruppen ger enkel telefoni utan fakturor
Stockholm, 2 maj 2006. Parlino är en ny IP-telefonitjänst som gör det möjligt att ringa kostnadsfritt från datorn till andra Parlino-användare över hela världen. För att komma igång med Parlino laddar användaren ned en kostnadsfri programvara från www.parlino.com och registrerar ett konto. Tjänsten kan sedan börja användas på en gång för inkommande och utgående samtal.

Med Parlino Dial-out går det även att ringa till vanliga fasta telefoner eller mobiltelefoner till extremt låga priser - upp till 20 procent lägre än konkurrerande tjänster. Parlino har ingen månadskostnad eller prenumerationsavgift, och eventuella samtalskostnader via Parlino Dial-out betalas i förväg via hemsidan, precis som ett mobilt kontantkort.

Sådana här gula tomtar stod utplacerade i Stockholm, Göteborg och Malmö i samband med lanseringen av Parlino
- I takt med att allt fler skaffar bredband har vi märkt en ökad efterfrågan på att också utnyttja uppkopplingen för att ringa och på så vis spara pengar, säger Marcus Nylén, VD på Parlino. Med Parlino gör vi det enkelt att ringa via datorn och tjänsten är därför ett viktigt tillägg till Tele2s produktportfölj.

Parlino erbjuder också möjligheten att teckna ett Parlino Dial-in-abonnemang som kostar 2,95 euro per månad (cirka 28 kronor). Genom Parlino Dial-in får användaren ett vanligt telefonnummer där den som ringer endast betalar nationell samtalstaxa oavsett var i världen Parlino-användaren än befinner sig. Parlino-telefonnumret kan också vidarekopplas till vilket annat telefonnummer som helst eller kopplas vidare till en röstbrevlåda.

Som ett inträdeserbjudande får de 10 000 första kunderna en trådlös Internet-telefon utan kostnad (värde cirka 900 kronor) när de registrerar ett nytt Parlino-konto och betalar in 30 euro (cirka 280 kronor) till en ringpott.

För mer information, se www.parlino.com där det även går att ladda ned programvaran för att pröva tjänsten

För ytterligare information, kontakta:

Marcus Nylén, Telefonnummer: +352 27 777 101
VD, Parlino

Parlino är ett helägt dotterbolag till Tele2 AB. Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Tele2s uppdrag är att leverera billig och enkel telekom för alla i Europa. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Tele2 har över 30 miljoner kunder i 23 länder. Tele2 erbjuder fast och mobil telefoni, bredband, datanättjänster, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade bolaget 1993, har Tele2 varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2005 omsatte bolaget 50 miljarder och uppvisade en vinst (EBITDA) på 6,6 miljarder kronor.