Pressmeddelande Tele2-koncernen jun 22 2006, 4:10 PM CET

Presskommentar: TeliaSonera slåss mot väderkvarnar

Presskommentar från Tele2 med anledning av Telia Soneras debattutspel i Dagens Nyheter

I en debattartikel i dagens DN hävdar TeliaSoneras Sverigechef Marie Ehrling att det europeiska regelverket på teleområdet förstör konkurrensen på telemarknaden. Det är en märklig analys. I själva verket är regelverket den viktigaste garanten för att konsumenterna ska få lägre priser och bättre tjänster.

I debattartikeln konstaterar Marie Ehrling att Sverige halkar efter andra framgångsrika IT-nationer. Orsaken till detta är enligt Ehrling att det europeiska regelverk som infördes 2003 "gör att telemarknaden inte fungerar".

- Detta är en häpnadsväckande verklighetsbeskrivning. Det regelverk Ehrling ondgör sig över är en starkt bidragande orsak till att telepriserna halverats över hela Europa under de senaste åren, säger Jan Tjernell, chef för regulatoriska frågor i Tele2-koncernen.

En undersökning från ECTA (European Competitive Telecommunications Association) visar att Storbritannien - som har det mest kompletta regelverket på telekomområdet och den tuffaste regleringsmyndigheten - är det land som har högst investeringar i telekomsektorn.

- Det alleuropeiska regelverket från 2003 ger nationella myndigheter rätt att ingripa redan innan konkurrensmissbruk är konstaterade. Ett avskaffande av detta regelverk skulle inte bara fördröja utan också motverka en utveckling mot bättre konkurrens, menar Jan Tjernell.

Svenska myndigheter ingriper löpande mot TeliaSonera för att stävja konkurrensbegränsade beteenden. Konkurrensverket har stämt TeliaSonera på 144 miljoner kronor för missbruk av dominerande ställning i ett mål som väntar på avgörande. Post- och telestyrelsen har, bara inom bredbandsområdet, vid ett tiotal tillfällen vidtagit tillsynsinsatser och meddelat förelägganden mot TeliaSonera för att bolaget inte följer myndighetens beslut.

- Det absolut viktigaste skälet till att Sverige tappar mark som IT-nation är att TeliaSonera missbrukar sin dominerande ställning. Detta är särskilt tydligt på bredbandsområdet där man inte förmår hantera sin roll som ägare av accessnätet på ett sätt som möjliggör konkurrens på lika villkor. Marie Ehrling efterlyser i sin artikel en 'äkta avreglering'. Gärna det! Låt oss börja med att särskilja accessnätet från TeliaSonera, kommenterar Niclas Palmstierna, VD Tele2 Sverige.

Niclas Palmstierna, VD Tele2 Sverige AB, tel. 08-56 26 40 00
Jan Tjernell, Chef Juridik och Regulatoriska frågor, tel 08-56 26 40 00