Pressmeddelande Tele2-koncernen dec 26 2006, 10:46 AM CET

Rekordmånga SMS och MMS skickade under julhelgen

- Kvinnor skickar flest SMS och tomten är populäraste motivet i bildmeddelanden

I år har julhälsningarna via mobilen slagit alla rekord hos Tele2. Under julaftons- och juldagsdygnen skickade Tele2s 3,5 miljoner mobilkunder över 8,8 miljoner SMS och MMS till sina nära och kära. Flest hälsningar skickas mellan klockan 10.00-11.00 på julafton. Under julveckan genomförde Tele2 en undersökning* kring hur svenskarna helst skickar sina hälsningar under julhelgen. Undersökningen bekräftar intresset för att skicka meddelanden och visar bland annat att svenska folket helst skickar SMS-hälsningar under julen, medan de hellre själva får ett MMS.

-- Vi är såklart stolta över det här rekordet men inte helt förvånade. Utvecklingen de senaste åren har varit att allt fler vill hålla kontakten med hela bekantskapskretsen via mobilen även under julhelgen. Ett SMS eller MMS är det enklaste sättet att skicka en hälsning till många, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2.

I undersökningen svarade drygt hälften att de helst vill skicka SMS, en knapp tredjedel ringer hellre ett telefonsamtal och var femte skickar helst ett MMS. På frågan hur man själv helst ville få en hälsning, svarade 41 procent att de helst ville ha ett MMS, följt av telefonsamtal (31 procent) och SMS (28 procent).

Undersökningen visade också att kvinnor är flitigare SMS-avsändare än männen. 57 procent av kvinnorna skickar helst en SMS-hälsning under jul, jämfört med 44 procent av männen.

På frågan till vem man helst skickar sina hälsningar hamnar kompisar i topp på över 70 procent, framför föräldrar och syskon på 25 procent.

Tomten är ett populärt motiv som MMS-hälsning. 51 procent skulle välja tomten som motiv på sin julhälsning medan 42 procent säger att de hellre skickar en bild på sig själv och familjen.

Sammanfattning av undersökningsresultatet:

Hur framför du dina hälsningar under julhelgen:
 Via SMS 51 %
 Via telefon 28 %
 Via MMS 21 %

Hur framför du dina hälsningar under julhelgen? (samma fråga som ovan med fördelning mellan kön)

Vem skickar du helst en hälsning till under julhelgen?
 Kompisar 70 %
 Föräldrar och syskon 25 %
 Mor- och farföräldrar 4 %

Vilken bild skickar du helst i din MMS-hälsning?
 Bild på tomten 51 %
 Bild på mig och familjen 42 %
 Bild från sommarens semester 7 %

Hur vill du själv helst få dina julhälsningar?
 MMS 41 %
 Telefonsamtal 31 %
 SMS 28 %

* Undersökningen genomfördes i enkätform under vecka 50 på Tele2s webbplats med 5081 respondenter.

Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2 Sverige AB, tel. 070-426 47 07 eller Tele2 Mediaservice 08-56 26 46 26.

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom för alla i Europa. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 31 miljoner kunder i 22 länder. Tele2 erbjuder fast och mobil telefoni, bredband, datanättjänster, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade bolaget 1993, har vi varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2005 omsatte bolaget 50 miljarder och uppvisade en vinst (EBITDA) på 6,6 miljarder kronor.