Pressmeddelande Tele2-koncernen nov 22 2006, 9:49 AM CET

Tele2 levererar mobil lösning till BonaKemi

Tele2 har tecknat avtal med det Malmö-baserade företaget BonaKemi, om en mobil lösning där ett 100-tal av företagets anställda i Sverige får sina mobilnummer som en fast anknytning i växeln.

Tjänsten, som heter Mobile Extension, innebär oftast en kraftig kostnadsbesparing för företaget då alla interna samtal prissätts med en fast månadsavgift.

- Det här är en av de mest populära tjänsterna hos våra företagskunder idag, och en starkt bidragande orsak till vår ökade försäljning, säger Markus Täkte, ansvarig för företagsmarknaden på Tele2.

För BonaKemi var det inte kostnadsbesparingen som var viktigast. Behovet av att rationalisera telefonin och göra medarbetarna mer nåbara, var ett viktigare skäl till att byta leverantör och välja Tele2s tjänst Mobile Extension.

- Vi har haft traditionell fast telefoni som även omfattat trådlösa telefoner, och dessutom med ett stort antal mobila telefoner spridda på tre orter i Sverige. Med den gamla lösningen såg vi ett växande underhåll, förklarar Magnus Persson, BonaKemi-koncernens IT-chef.

- Med Tele2s lösning har vår reception en bättre överblick och en bättre möjlighet att nå medarbetarna. Samtidigt ger vi de anställda en mer flexibel telefonilösning då de nu kan klara sig med en telefon istället för tre telefoner som flera hade tidigare, avslutar Magnus Persson.

Bona producerar och säljer kompletta system för trägolv, och är verksamt i mer än 50 länder, med egna dotterbolag i 17 länder i Europa, Nordamerika, och Asien/Stilla havet. Bona omsatte 2005 knappt 1,2 miljarder och har cirka 500 anställda.