Pressmeddelande Tele2-koncernen jun 15 2006, 11:50 AM CET

TELE2:S 3G-NÄT KLART UNDER HÖSTEN 2006

Stockholm - Tele2 AB (publ) meddelade idag att bolaget räknar med att uppfylla licensvillkoren för utbyggnaden av 3G-nätet i Sverige under hösten i år. 3G-täckningen når då mer än 8 860 000 invånare i enlighet med kraven från Post och Telestyrelsen (PTS).

Inom de närmaste dagarna ska de mobiloperatörer som bygger 3G-nät redovisa till PTS vid vilken tidpunkt täckningen uppfyller licensvillkoren för 3G. Svenska UMTS-nät AB, som ägs gemensamt av Tele2 och TeliaSonera och bygger 3G-nätet åt bolagen, kommer då att rapportera att utbyggnaden uppfyller kraven under hösten 2006.

Utbyggnaden av 3G-nätet går därmed in i en ny fas där nätet kommer att förstärkas och förbättras för att möta en stadigt ökande efterfrågan från kunderna.

- Det känns mycket tillfredsställande att vi kan erbjuda våra kunder ett fullvärdigt 3G-nät som kompletterar vårt GSM-nät, säger Niclas Palmstierna, vd för Tele2 Sverige. Tele2 fick i vintras utm��rkelsen "Bästa 3G-nät" i tidningen Mobils årliga täckningstest och nu förbättrar vi täckningen ytterligare för våra kunder.

KONTAKTPERSONER
Niclas Palmstierna, Telefon: 08 - 5626 4000
Vd, Tele2 Sverige AB
Malin Sparf Rydberg, Telefon: 08 - 5626 4025
Lena Krauss, Telefon: 08 - 5620 0045
Press- och investerarfrågor

Besök gärna vår hemsida: www.tele2.com

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 31 miljoner kunder i 22 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2005 omsatte bolaget 50 miljarder och uppvisade en vinst (EBITDA) på 6,6 miljarder kronor.