Pressmeddelande Tele2-koncernen maj 10 2006, 8:00 AM CET

TELE2:S VD UPPREPAR BOLAGETS PROGNOSER FÖR 2006 VID DAGENS ÅRSSTÄMMA

Stockholm - Tele2 AB (publ) förtydligar bolagets tidigare kommunicerade prognoser för 2006, vid dagens årsstämma.
I den finansiella rapporten för fjärde kvartalet 2005 skriver Tele2 att bolaget förväntar sig att omsättningstillväxten för helåret 2006 blir högre än den 2005, vilket innebär en omsättningstillväxt på minst 16%.

Tele2 ser stora möjligheter att ta marknadsandelar inom de snabbt växande marknaderna för bredband och mobiltelefoni. Under 2006 har tyngdpunkten i företagets marknadsfokus följaktligen flyttats mot dessa segment. Vid presentationen av Tele2s resultat för fjärde kvartalet 2005 indikerade bolaget att vinsten (EBITDA) för helåret 2006 skulle komma att påverkas av detta. För att underlätta för aktiemarknaden rapporterade Tele2 den under­liggande EBITDA-nivån i fjärde kvartalet 2005 som utgångspunkt för EBITDA-prognos för helåret 2006 - förutsatt att nivån på marknadsföring och invest­eringar (capex) i fjärde kvartalet 2005 bibehölls. Den absoluta EBITDA-nivån för helåret 2006 är själv­fallet beroende på fördelningen av kundintag mellan fasttelefoni, bredband och mobil­telefoni.

Tele2 klargör nu sina prognoser för 2006 ytterligare:
För att optimera Tele2s satsningar inom de snabbt växande marknaderna för bredband och mobiltelefoni, förväntas capex för helåret 2006 uppgå till mellan 5,5 och 6,0 miljarder kronor i enlighet med tidigare kommentarer. Förutsatt en omsättnings­­tillväxt minst lika hög som för helåret 2005, uppgår den förväntade EBITDA-nivån för helåret 2006 till mellan 5,5 och 6,0 miljarder kronor. Marknadsförings­kostnaderna är säsongs­mässigt högre under andra och fjärde kvartalet 2006. Företaget upprepar att EBITDA för helåret 2007 förväntas bli betydligt högre om Tele2 återgår till en normal tillväxttakt.

KONTAKTPERSONER
Lars-Johan Jarnheimer, Telefon: 08 - 5626 4000
Verkställande direktör och koncernchef, Tele2 AB
Håkan Zadler, Telefon: 08 - 5626 4000
Finansdirektör, Tele2 AB
Dwayne Taylor, Telefon: + 44 (0)20 7321 5038
Lena Krauss, Telefon: 08 - 5620 0045
Investerarfrågor

Besök gärna vår hemsida: www.tele2.com

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 31 miljoner kunder i 23 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2005 omsatte bolaget 50 miljarder och uppvisade en vinst (EBITDA) på 6,6 miljarder kronor.