Pressmeddelande Tele2-koncernen jul 04 2007, 9:03 AM CET

Allt fler ersätter vanliga kameran med kameramobilen på semestern

- 61% använder kameramobilen på semestern enligt ny Tele2-undersökning

Sommar och semester betyder att vi är flitigare än vanligt med att använda kameran och en ny undersökning från Tele2 visar att kameran i mobilen används allt mer. 61 % av de tillfrågade Tele2-kunderna säger att de brukar använda kamerafunktionen i mobilen under semestern. 44 % av dessa säger dessutom att mobilkameran helt eller delvis ersätter den vanliga digitalkameran. Kameran anges också som den viktigaste funktionen i mobilen av de extrafunktioner som finns i mobilerna idag. Hela 74 % stämmer in i detta påstående. Nästan hälften av de tillfrågade i undersökningen menar också att de brukar skicka MMS-bilder från semestern.

- Kameramobilernas popularitet bekräftas också av att vi ser en stadig ökning av MMS-trafiken, säger Pernilla Oldmark, ansvarig för innehållstjänster på Tele2. Eftersom man oftast har med sig mobilen överallt, tillgodoser kameran behovet av att snabbt och spontant kunna ta en bild och dela med sig, och bildkvaliteten idag är ju minst lika bra som med en pocketkamera.

Lagom till semestern och sommarlovet lanserar Tele2 en fototävling där alla som vill kan skicka in sina bästa semesterfoton. Temat är "sommarens bästa magplask" och den som vill delta laddar upp bilden på tävlingssajten Tele2 Studio, genom att skicka ett MMS med bilden till nummer 71600. Varje vecka går det bidrag som fått flest röster vidare till en finalomgång i mitten av augusti. En jury från Tele2 utser den lyckliga vinnaren av de finalister som de röstande valt. Tävlingen pågår 4 juli till 31 augusti 2007.

- Tävlingen är den andra i sitt slag där vi satsar på användargenererat innehåll, säger Pernilla Oldmark. Ringsignalstävlingen som nyligen avslutades blev en stor framgång där bidragen lyssnades på över 200 000 gånger.

Bilder kan laddas upp på www.tele2.se/studio
______________________________________________________________
Pernilla Oldmark ansvarig för mobila innehållstjänster på Tele2 Sverige AB,
tel. 070-426 4545 eller Tele2 Mediaservice 08-56 26 46 26

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 29 miljoner kunder i 22 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och uppvisade en vinst (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor.