Pressmeddelande Tele2-koncernen jan 31 2007, 4:22 PM CET

DONNA CORDNER UTSEDD TILL NY EXECUTIVE VICE PRESIDENT CORPORATE FINANCE & TREASURY

DONNA CORDNER BEGÄR UTTRÄDE UR TELE2 STYRELSE
Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), (Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B), Europas ledande alternativa telekomoperatör, meddelar idag att Donna Cordner, för närvarande ledamot i Tele2s styrelse, har utsetts till den nya positionen som Executive Vice President för Corporate Finance & Treasury. Med anledning därav har Donna Cordner begärt utträde ur styrelsen med omedelbar effekt.
Donna Cordner har gedigen finansiell bakgrund genom sin roll som Managing Director och Global Head för Telecommunications och Media Structured Finance på Citigroup. Utöver detta har hon haft chefspositioner på Société Générale och ABN Amro Bank N.V. i USA och Europa. Tills nyligen har Donna Cordner varit VD för HOFKAM Ltd., ett mikrofinansbolag i Uganda samt Senior Vice President för Unitus i Redmond, Washington. Donna Cordner har varit ledamot av Tele2s styrelse sedan maj 2006. Sedan 2004 har hon även varit medlem av Millicom International Cellular S.A. styrelse.

Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef, Tele2 AB, kommenter: Jag är mycket glad att vi har kunnat anställa Donna Cordner till den nya positionen som Executive Vice President för Corporate Finance & Treasury. Tele2 har många spännande möjligheter och utmaningar framöver, där Donnas erfarenhet och kunskap som en del av vår ledningsgrupp kommer att vara en oerhörd resurs för bolaget. Rekryteringen av en ny finanschef är inne i sitt slutskede och den utnämningen kommer att presenteras i mars".

Vigo Carlund, styrelseordförande kommenterar: Å styrelsens vägnar vill jag välkomna Donna i hennes nya position. Jag har accepterat hennes begäran om utträde ur styrelsen och ser fram emot att även fortsatt ta del av hennes erfarenhet i sin nya roll i Tele2s organisation. Under ledning av Lars-Johan Jarnheimer och hans stärkta ledningsgrupp har Tele2 en utmärkt position för att kunna prioritera sitt fortsatta geografiska fokus, tillväxt och utveckling av affärsmodellen under de kommande åren".

KONTAKTPERSONER

Lars-Johan Jarnheimer                    Telefon: 08 - 5626 4000
Verkställande direktör och koncernchef, Tele2 AB

Lars Torstensson                                Telefon  0702 73 48 79
Investerarfrågor

Besök gärna vår hemsida: www.tele2.com

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel
telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 31 miljoner kunder i 22
länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband och kabel-TV. Ända
sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga
monopolen. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2005 omsatte bolaget 50 miljarder
och uppvisade en vinst (EBITDA) på 6,6 miljarder kronor.