Pressmeddelande Tele2-koncernen nov 05 2007, 8:35 AM CET

Kontantkortet firar 10 år i Sverige

- Tele2 var först med kontantkortet, som bidrog till mobiltelefonens genombrott i Sverige
Kontantkortet fyller 10 år och det firar Tele2 just nu med en landsomfattande kampanj. Vid en snabb tillbakablick kan det konstateras att mycket har hänt under de här åren. När Tele2 lanserade kontantkortet för tio år sedan kostade det sju kronor per minut att ringa under dagtid. Ett kontantkort laddat med 150 kronor gav då 21 minuters telefoni. Idag kostar ett samtal under dagtid 49 öre per minut, vilket ger dryga 300 minuters telefoni för samma belopp, en nätt prissänkning på 93 procent.

Från att tidigare endast varit förbehållen en minoritet i samhället med mycket pengar, medförde kontantkortet att gemene man hade råd att ringa mobilsamtal, eftersom det på förhand gick att styra beloppet man ansåg sig ha råd med. Tele2 var först ut i Sverige och en av de första i Europa att satsa på kontantkortet.

- Få kunde ha anat vilken genomslagskraft införandet av kontantkortet skulle ha. Marknaden för mobiltelefoni förändrades snabbt och minutpriserna började omedelbart pressas. Vi är stolta över att under tio år ha kunnat erbjuda våra kunder marknadsledande priser vilket vi kommer fortsätta med, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2.

Målet för Tele2 var att sälja 100 000 kontantkort under 12 månader. En grov missräkning skulle det visa sig för redan efter fyra veckor hade målet uppfyllts. Ytterligare nio månader senare hade sammanlagt 400 000 kontantkort sålts.

- De många fördelarna med ett kontantkort är att du bara på några minuter kan komma i gång och börja ringa samtidigt som det ger en total kostnadskontroll, säger Thomas Ekman.

Under jubileumskampanjen som startar idag, får alla nya kontantkortskunder 25 kronor extra varje månad i tio månader att ringa, SMS:a, MMS:a och surfa för. Alla nya och befintliga kunder som registrerar sitt personnummer får dessutom 10 % bonus på påtankningar året ut. Dessutom lanseras en jubileumsportal i mobilen med guldkornen från vår mobila portal med bland annat musik och spel - allt för bara 10 kronor.

Lite statistik och fakta, kontantkortet då och nu:

1997                                 2007

Pris per minut dagtid                 7kr                                   49 öre*

Pris per minut kväll/helg            3 kr                                  49 öre*

1998 - Tele2 lanserar subventionerade telefoner även för kontantkortsanvändare

1999 - SMS lanseras för kontantkortet. Tillväxten för SMS-användning var efterföljande år över 70 procent**.

2001 - möjligheten att ringa från utlandet introduceras för kontantkortet.

2007 - Idag finns fyra olika värdebevis för kontantkortet, beroende på hur, när och vart man vill ringa. Värdebevisen är Standard, Knock-Out, Kompis och Amigos.

För mer information och villkor för kampanjen, se www.tele2.se

* Gäller Comviq Kontant Knock-Out
** Källa PTS, Svensk Telemarknad år 2000

Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2 Sverige, tel. 08-56 26 15 11 eller Tele2 Mediaservice 08-56 26 46 26

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 25 miljoner kunder i 17 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor.