Pressmeddelande Tele2-koncernen okt 17 2007, 2:14 PM CET

Magnus Uggla etta på singellistan!

- Efter nedladdningssuccé av singeln erbjuder Tele2 sina kunder att skapa en egen Uggla-video som visas på ZTV

Det exklusiva singelsläppet via Tele2 av Magnus Ugglas singel Pärlor åt Svin blev en enorm succé. Låten tog raka spåret direkt till förstaplatsen på nedladdningslistan för två veckor sedan. Förra veckan gick Magnus Uggla in som etta på GLFs singellista (Grammofonleverantörernas Förening), som är en hopslagning av dels nedladdade låtar, dels sålda singlar.

- Vi är enormt glada över försäljningsframgången, som visar att mobilen allt mer blir ett komplement till både dator och mp3-spelaren, säger Thomas Ekman, ansvarig för Privatmarknaden på Tele2. Det här är bara början på den trend där användare väljer att ladda ned musik via mobiltelefonen, i stället för via datorn.

För att fira framgången ger nu Tele2 och Magnus Uggla alla chansen att komponera ihop en rockvideo till Magnus Ugglas låt Pärlor åt svin. Tävlingssugna kan kostnadsfritt ladda ned redigeringsverktyg från Tele2 Studio för ändamålet. I redigeringsverktyget finns dels tillgång till Magnus Ugglas nya låt, dels unika videoklipp med Magnus Uggla, producerade exklusivt för Tele2. Deltagarna kan även använda eget filmmaterial om de hellre vill det.

Vinnaren kommer att få en helkväll tillsammans med Magnus Uggla. Det blir "meet & greet", biljetter till konserten, backstagepass och dessutom kommer vinnaren få sin video spelad på ZTV. Helt enkelt en helkväll utan dess like.

Genom mobiltelefonen kommer man att kunna se 20-sekundersklipp av de olika bidragen och sedan rösta på dessa eller så går man in på http://studio.tele2.se och röstar. Under fyra veckors tid kommer det att utses veckofinalister. Av dessa fyra kommer samtliga att vinna varsin mobiltelefon från Sony Ericsson. En jury, bestående av bland annat Magnus Uggla och Hans Breitholtz kommer att kora vinnaren.

Thomas Ekman, ansvarig Privatmarknaden på Tele2, tel 08-56 26 40 00 eller Tele2 Mediaservice 08-56 26 46 26

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor.