Pressmeddelande Tele2-koncernen nov 14 2007, 8:30 AM CET

Nu kan Malmöborna betala sin parkering via SMS

Easypark Telefonparkering lanserar en lösning där bilisterna kan betala sin parkeringsbiljett via SMS. Detta gör att alla Tele2s mobilkunder i Malmö med omnejd, från och med i dag slipper tänka på att ha kontanter eller kort med sig för att betala för sin parkering.
- Att Malmöborna nu kan använda sin mobiltelefonen för att betala sin parkering går helt i linje med vår strategi om att erbjuda våra kunder enkla och användbara tjänster, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2.

Biljettköpet är enkelt och går på några sekunder. Bilisten skickar ett SMS med sitt bilregistreringsnummer och zonbeteckning till 72650. Den mobila biljetten skickas tillbaka i ett SMS och parkeringsbetalningen påbörjas. Betalningen för biljetten sker via mobilräkningen. Efter 45 minuter skickas en påminnelse och användaren har då möjlighet att förlänga sin parkering.

Parkeringstjänsten omfattar de vanligaste zonerna; Röd och Vit, vilket ger tillgänglighet för gatuparkering i hela Malmö.

- På detta sätt vill vi göra det ännu lättare för Malmös bilister att göra rätt för sig. Rätt använd är Easyparktjänsten en garant mot P-böter, säger Anders Bäck, Chef Easypark Telefonparkering

En serviceavgift på fem kronor samt trafikavgift för SMS tillkommer för varje parkeringsbiljett.  För mer information, besök www.smsparkering.se

_____________________________________________________________

Thomas Ekman, ansvarig för Privatmarknaden på Tele2 Sverige, tel. 08-56 26 47 07 eller
Anders Bäck, Chef Easypark Sverige, tel: 0733 254 036

Om Tele2
Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor.

Om Easypark:
Betalning av parkering med hjälp av Easypark Telefonparkering är sedan länge en uppskattad succé över  hela Skandinavien. Easypark,med verksamhet i Norge, Sverige, Finland, Danmark och Tyskland har idag över 100.000 kunder som tillsammans utför mer än 300.000 telefonparkeringar varje månad, en siffra som idag ökar snabbt.