Pressmeddelande Tele2-koncernen jun 04 2007, 10:13 AM CET

Pirater och Urban_Trasa toppar listorna hos Tele2 i maj

Även denna månad inspirerar aktuella filmpremiärer spelvalet hos Tele2s kunder. Bioaktuella Pirates of the Caribbean är sannolikt förklaringen till att spelet "Pirate of the Sevens Seas" kniper förstaplatsen över månadens populäraste spel. Beyoncé och Shakiras låt Beautiful Liar har seglat upp på förstaplatsen som den mest nedladdade låten under maj och bland ringsignalerna toppar låten "Dunka mig gul och blå" listan, som enbart består av svenska låtar.

Nytt för denna månad är att topplistan också inkluderar användargenererat innehåll. Det är finalvecka i ringsignalstävlingen Tele2 Studio, där alla som komponerat en egen låt kan vara med. Varje vecka utser en jury de 20 bästa bidragen som publiceras på sajten www.tele2.se/studio för omröstning och nedladdning. Sedan den 1 maj då tävlingen startade har över 500 bidrag skickats in och de har lyssnats på närmare 200 000 gånger. Flest lyssningar just nu har Urban_Trasa med bidraget Frigolitfabriken.

-         Intresset för att vara med i Tele2s ringsignalstävling har varit över förväntan, säger Thomas Ekman, ansvarig privatmarknaden på Tele2. Vi kommer garanterat att se mer användargenererad mobil underhållning framöver hos Tele2.

Ljudböcker i mobilen fortsätter att öka i popularitet. Förra månaden var det nästan enbart deckare på listan medan det i maj är det historiska skildringar som lockat mest, även om listan fortfarande toppas av Leif GW Perssons bok om Lindamordet.

Topplistan maj, mest nedladdade innehållet på Tele2s mobila portal:
(Förra månadens placering inom parentes)

Mobil TV-kanaler
1. TV4 Nyheterna (3)
2. TV3 TO GO (2)
3. ZTV TO GO (4)
4. Kanal 5 Highlight (Ny)
5. MTV Music (5)

Ljudböcker:
1. Linda - som i Lindamordet - Leif GW Persson (1)
2. Madame Terror - Jan Guillou (2)
3. En geishas memoarer - Arthur Golden (Ny)
4. Arvet efter Arn - Jan Guillou (Ny)
5. Den vita liljan - Elisabet Nemert (Ny)

Nedladdade låtar
1. Beyoncé and Shakira - Beautiful Liar (Ny)
2. Markoolio - Ingen sommar utan reggae (Ny)
3. Frida - Dunka Mig Gul & Blå (Ny)
4. Marie Lindberg - Trying To Recall (1)
5. Linkin Park - What I've Done (Ny)

Spel
1. Pirates of the Seven Seas (Ny)
2. Block Breaker Deluxe (Ny)
3. Midnight Hold'em Poker (Ny)
4. Gangstar (Ny)
5. Bubble Bash (Ny)

Ringsignaler
1. Frida - Dunka Mig Gul & Blå  (Ny)
2. Markoolio - Ingen sommar utan reggae (1)
3. Hanna Pakarinen - Leave Me Alone (Ny)
4. The Ark - The Worrying Kind (5)
5. Timbuktu - Lika barn avvika bäst (Ny)

Ringuppsignaler
1. Sällskapsresan - Main Theme Trumpet (Ny)
2. Vikingarna - Leende Guldbruna Ögon (2)
3. Cascada - Everytime We Touch (5)
4. Torgny Melins - Snart är det lördag igen (3)
5. Ringback FX - Tack för att du väntar.. du har plats 43432 i kön (4)

Användargenererat inneh��ll på Tele2 Studio
1. Urban_Trasa - Frigolitfabriken
2. DJ Johan - Ingenting Med Dig
3. Badh - Som är Underbart
4. Whatever - What's your favorite number
5. Hettarna - Flygande apor

Mer information om innehållet på Tele2s mobila portal, se mobil.tele2.se eller www.tele2.se/mobil
_____________________________________________________________
Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2 Sverige AB, tel. 08-56 26 47 07
eller Tele2 Mediaservice 08-56 26 46 26

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 29 miljoner kunder i 22 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och uppvisade en vinst (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor.