Pressmeddelande Tele2-koncernen dec 11 2007, 10:03 AM CET

Rädda 10 000 träd - skicka julhälsningen via SMS och MMS i stället

Under december månad skickar svenskarna runt 40 miljoner julhälsningar via Posten. Enligt Naturskyddsföreningen går det åt 12-15 träd för att framställa ett ton papper. Räknat på att varje försändelse väger 20 gram behövs det 800 ton träd för att framställa pappret, vilket innebär cirka 10 000 träd. SMS- och MMS-meddelanden är klart miljövänligare och då har vi inte heller räknat in utsläppen som blir till följd av alla transporter med bil, flyg och tåg som ett brev kräver för att delas ut i landet.
Förra året skickade Tele2s mobilkunder under julaftons- och juldagsdygnen över 8,8 miljoner SMS och MMS till sina nära och kära. Antalet hälsningar var flest mellan klockan 10.00-11.00 på julafton.

- Att det är populärt att skicka SMS och MMS under julhelgen vet vi redan, säger Thomas Ekman, ansvarig för Privatmarknaden på Tele2. Vi hoppas att allt fler människor väljer att skicka ett MMS som julhälsning i stället för att välja ett alternativ som har mycket större påverkan på vår miljö, säger Thomas Ekman ansvarig för privatmarknaden på Tele2.

Tidigare undersökningar Tele2 genomfört visar att svenskarna helst skickar sina SMS-hälsningar under julhelgen. Själv vill man dock hellre få ett MMS skickat till sig.

Förutom att tänka miljövänligt så skänker Tele2 19 öre per skickat MMS under hela december månad till BRIS.

Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2 Sverige AB, 08-5626 4128 eller Tele2 Mediaservice 08-5626 4626

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor.