Pressmeddelande Tele2-koncernen feb 12 2007, 9:00 AM CET

Tele2 integrerar telefonin åt New Wave Group

Tele2 har tecknat avtal med tillväxtkoncernen New Wave Group om att leverera och integrera en mobil växellösning och ett centralt IP-callcenter. Avtalet löper över två år och är värt cirka 15 Mkr.

New Wave Group producerar och säljer profilprodukter och märkesvaror. I Sverige består gruppen av över 15 bolag med egna varumärken och kollektioner, där bland annat marknadsföring och distribution samordnas genom koncerntillhörigheten.

Nu tar New Wave nästa steg då även bolagens kommunikation ska samordnas och integreras. Koncernens olika telefoniplattformar centraliseras till ett gemensamt IP CallCenter, där samtliga medarbetare i bolagen får mobila anknytningar i växeln genom Tele2s Mobile Extension.

Integreringen genomförs av Datametrix, ett dotterbolag i Tele2-koncernen. Enligt analysföretaget IDC är Datametrix marknadsledande i Norge, och bland de främsta leverantörerna i Sverige när det gäller IP-telefoni.

- Det här avtalet visar att Tele2 kan ta rollen både som integratör och operatör när det gäller att leverera avancerade helhetslösningar till företagen, säger Markus Täkte, ansvarig för företagsmarknaden på Tele2 Sverige.

Förutom Tele2s Mobile Extension, och IP CallCenter-plattformen som levereras av Cisco, kommer även ett hänvisningssystem från Netwise att ingå i lösningen.

- På så vis får användaren samma funktionalitet som i en fast växel, och vi kan på ett bättre sätt utnyttja kompetensen och resurserna inom gruppen, säger Michael Ellmark, CIO New Wave Group.

Markus Täkte, ansvarig för företagsmarknaden på Tele2 Sverige AB, tel. 08-56 26 46 88, Ingvar Sjöö, VD Datametrix Sverige, tel. 08-52 22 36 46, eller Tele2 Mediaservice 08-56 26 46 26.

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom för alla i Europa. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 31 miljoner kunder i 22 länder. Tele2 erbjuder fast och mobil telefoni, bredband, datanättjänster, kabel-TV och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade bolaget 1993, har vi varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2005 omsatte bolaget 50 miljarder och uppvisade en vinst (EBITDA) på 6,6 miljarder kronor.