Pressmeddelande Tele2-koncernen maj 02 2007, 9:00 AM CET

Tele2 knyter ihop fem sydskånska räddningstjänster

Tele2 har tecknat avtal med Räddningstjänsten Syd om att leverera ett IP-VPN-nät till räddningstjänsterna i Malmö, Lund, Eslöv, Kävlinge och Burlöv. Avtalet löper över 2,5 år och är värt cirka 5 Mkr.
Med IP-VPN-lösningen får Räddningstjänsten Syd ett eget privat nät (Virtual Private Network) i Tele2s fibernät. Kapaciteten är på 1 Gig per sekund och överföringen "tunnlas" och krypteras, vilket garanterar högsta möjliga säkerhet.

- Viktiga samhällsfunktioner ställer alltid höga krav på säkerhet och tillgänglighet. Det känns bra att Tele2 har fått det här förtroendet, säger Markus Täkte, ansvarig för företagsmarknaden på Tele2.

Var och en av räddningstjänsterna har redan idag egna separata nät som de förbundit sina respektive räddningsstationer med. Med det nya nätet öppnas helt nya möjligheter för samverkan.

- Ett gemensamt nät förbättrar vår kommunikation och ger oss samordningsvinster, vilket vi kommer att kunna utveckla mot andra tjänster framöver, säger Gunilla Jansson, chef för verksamhetsstöd på Räddningstjänsten Syd.

- Nätlösningen ger oss också en unik möjlighet att effektivisera våra IT-tjänster och därmed förbättra servicen för medborgarna i området, säger Gunilla Jansson.

Nätlösningen finansieras gemensamt av Räddningstjänsten Syd och de fem berörda kommunerna.
Markus Täkte, ansvarig för företagsmarknaden på Tele2 Sverige AB, tel. 08-56 26 46 88
eller Tele2 Mediaservice 08-56 26 46 26

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 29 miljoner kunder i 22 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor.