Pressmeddelande Tele2-koncernen sep 26 2007, 8:00 AM CET

Tele2 Norge och Network Norway tecknar avtal om samägt mobilnät i Norge

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), (Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B), Europas ledande alternativa telekomoperatör, meddelade idag att Tele2 Norge AS och Network Norway AS har ingått avtal om utbyggnad av Norges tredje mobiltelefoninät. Tele2 Norge har förvärvat 50 procent av aktierna i AMI AS, som äger en licens i GSM 900-frekvensen.
Det samägda bolaget, AMI, planerar att bygga ut ett mobilnät som täcker en stor andel av den norska befolkningen. Utbyggnaden har redan inletts och under den första fasen kommer man att installera mellan 400 och 500 basstationer. Företaget kommer även att undersöka olika alternativ för att i framtiden kunna erbjuda 3G-tjänster.

Niclas Palmstierna, Marknadsområdeschef Norden, kommenterar; "Med det här samägda nätverket försäkrar vi oss om att vi även framöver kan vara den prisledande mobiloperatören i Norge. Med en kundbas på över 400 000 kunder är tidpunkten helt rätt för att investera i egen infrastruktur. Vi är nöjda med avtalet vi har med Network Norway och utbyggnaden har redan satt igång."

Det samägda mobilnätet kommer att komplettera Tele2s existerande MVNO- och nationella roamingavtal som har tecknats med NetCom, vilket garanterar kunderna en bred täckning under utbyggnadstiden.

Lars-Johan Jarnheimer, VD och Koncernchef för Tele2, kommenterar; "Avtalet är helt i linje med vår strategiska inriktning. Vi ser väldigt positivt på vår norska mobilverksamhet där vi har en stark marknadsposition och stora trafikvolymer."

____________________________________________________________________
Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef Tele2 AB, Telefon: 08 - 5626 4000
Niclas Palmstierna, Marknadsområdeschef Norden, Telefon: 08 - 5626 4000
Lena Krauss, Investerarfrågor, Telefon: 08 - 5620 0045
Lars Torstensson, Investerarfrågor, Telefon: 0702-73 48 79

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 29 miljoner kunder i 19 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor. Läs mera på www.tele2.com.