Pressmeddelande Tele2-koncernen okt 19 2007, 10:47 AM CET

Tele2 ökar stabiliteten i sitt nät

- Tele2 kapacitetssäkrar sitt nät för mobila tjänster.

Just nu arbetar Tele2 med att uppgradera och kapacitetssäkra sitt mobilnät. Detta kan medföra ett fåtal kortvariga störningar i nätet för våra kunder under den närmaste veckan. Anledningen är att Tele2 kommer att byta ut de centrala noderna i datanätet för att stabilisera nätet ytterligare.

- Vi gör den här uppgraderingen för att säkerställa att de mobila datanätstjänsterna ska kunna fortsätta växa i samma takt som de gör i dag, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2.

Samtidigt fortsätter Tele2 med den omfattade utbyggnaden av HSPA-nätet. I veckan lanserades en ny mjukvara som användarna kan ladda ned och uppgradera sina mobila bredbandsmodem med. Kombinationen av nätarbetet och den nya programvaran till modemet kommer innebära att användarna kommer kunna surfa i det mobila bredbandsnätet upp till 7,2 Mbps där turbo-3G är utbyggt. Tele2 håller successivt på att skicka ut SMS till alla de kunder som har Tele2 Mobilt Bredband för att informera om uppgraderingen till 7,2 Mbps.

På sidan www.tele2.se/turbo3g finns den nya mjukvaran till mobila bredbandsmodemet samt anvisningar hur man skall gå tillväga när man uppgraderar.
Thomas Ekman, ansvarig Privatmarknaden på Tele2, tel 08-56 26 40 00 eller Tele2 Mediaservice 08-56 26 46 26

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-tv. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor.