Pressmeddelande Tele2-koncernen maj 09 2007, 7:30 AM CET

Tele2 säljer Tele2 Danmark till Telenor för cirka 1 025 miljoner SEK

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), (Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B), Europas ledande alternativa telekomoperatör, meddelade idag att man har sålt sin danska rörelse inklusive fasttelefoni, bredband och mobiltelefoni till Telenor. Telenor kommer att betala kontant cirka 1 025 miljoner SEK. Slutförandet av affären förväntas ske i slutet av juni efter godkännande av den danska konkurrensmyndigheten.
Tele2 har byggt en stark verksamhet i Danmark. I och med att marknaden utvecklas och konkurrensen ökar har det blivit nödvändigt att fokusera på en mera infrastrukturbaserad verksamhet både inom bredband och mobiltelefoni. Därför har Tele2 beslutat att lämna den danska marknaden och fortsätta med sin strategiska översyn och fokusera på marknader med en förväntat högre avkastning.

Vid slutet av 2006 hade Tele2 Danmark enligt IT & Telestyrelsen 75 000 bredbandskunder, 206 000 fasttelefonikunder samt 227 000 mobilkunder varav 100 000 abonnemangskunder. Den danska verksamheten hade under 2006 en omsättning på 1 695 miljoner SEK samt ett EBITDA resultat på 68 miljoner SEK. De anställda i Tele2 Danmark kommer att överflyttas till Telenor Danmark. Affären kommer att ha en positiv engångseffekt i resultaträkningen för Tele2 på mellan 400-500 miljoner SEK.

Lars-Johan Jarnheimer, Koncernchef och VD för Tele2, kommenterar: "Vår danska verksamhet har varit framgångsrik. I och med att konkurrensen ökar finns det behov av en mera infrastrukturbaserad rörelse har vi beslutat att lämna över stafettpinnen till Telenor. Detta möjliggör för Tele2 att fortsätta fokusera på sin kärnverksamhet med förväntad högre avkastning."
____________________________________________________________________
Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef Tele2 AB, Telefon: 08 - 5626 4000

Lars Torstensson, Investerarfrågor, Telefon: 0702-73 48 79

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 29 miljoner kunder i 22 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen
sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor.