Pressmeddelande Tele2-koncernen okt 06 2007, 9:40 AM CET

Tele2 säljer Tele2 Italien och Tele2 Spanien till Vodafone för cirka 7,1 miljarder kronor

Stockholm - Tele2 AB ("Tele2"), (Stockholmsbörsen: TEL2 A och TEL2 B), Europas ledande alternativa telekomoperatör, meddelade idag att företaget har sålt verksamheterna i Italien och Spanien till Vodafone. Vodafone kommer att betala kontant cirka 7,1 miljarder kronor på skuldfri basis. Slutförandet av affären förväntas ske efter godkännande från relevanta regulatoriska myndigheter.
Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef för Tele2, säger i en kommentar; "Tele2 har utvecklat mycket framgångsrika verksamheter i både Italien och Spanien. Trots detta har vi, som ett viktigt steg i vår fokuseringsstrategi, beslutat att ta del av den rådande konsolideringsprocessen på den italienska och spanska marknaden och på så sätt realisera värden."

Vid slutet av juni 2007 hade Tele2 Italien cirka 1 961 000 kunder inom fast telefoni, 268 000 inom återförsålt bredband och 375 000 inom direkt access och LLUB. Tele2 Italien påverkade Tele2s nettoomsättning med 4 924 Mkr för 2006 respektive med 2 689 Mkr för första halvåret 2007, samt EBITDA med -58 Mkr för helåret 2006 respektive 1 Mkr för första halvåret 2007.

Vid slutet av juni 2007 hade Tele2 Spanien cirka 370 000 kunder inom fast telefoni, 47 000 inom återförsålt bredband och 200 000 inom direkt access och LLUB. Tele2 Spanien påverkade Tele2s nettoomsättning med 2 284 Mkr för 2006 respektive med 1 200 Mkr för första halvåret 2007, samt EBITDA med -188 Mkr för helåret 2006 respektive -74 Mkr för första halvåret 2007.
____________________________________________________________________
Lars-Johan Jarnheimer, VD och koncernchef Tele2 AB, Telefon: 08 - 5626 4000
Lena Krauss, Investerarfrågor, Telefon: 08 - 5620 0045
Lars Torstensson, Investerarfrågor, Telefon: 0702-73 48 79

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 29 miljoner kunder i 18 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,7 miljarder kronor. Läs mera på www.tele2.com.