Pressmeddelande Tele2-koncernen sep 27 2007, 8:31 AM CET

Tele2 sänker ribban ytterligare för mobilt bredband

- Sveriges billigaste mobila bredband ännu billigare när modemet blir gratis

Tele2 sänker nu priserna ytterligare på den populära tjänsten Mobilt bredband genom att helt och hållet ta bort kostnaden för själva modemet (tidigare 1195 kr). Tele2 Mobilt bredband är redan unikt, då det är det enda abonnemanget under hundralappen helt utan tak.

-        Försäljningen av mobilt bredband har formligen exploderat i år och vi ser ett mönster där de allra flesta kompletterar sin fasta internetuppkoppling med att också kunna surfa mobilt, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2.

Samtidigt som priserna sänks är Tele2 också i full färd med att bygga ut sitt 3G-nät för turbo-3G (HSDPA). Tele2s nät är från början anpassat för en snabbare överföringshastighet upp till 7,2 Mbps att jämföra med den gängse hastigheten upp till 3,6 Mbps. Delar av Stockholms och Göteborgs innerstadsområden har redan idag tillgång till turbo3G med Tele2 och utbyggnaden fortsätter kraftigt under hösten. I ett första skede fram till januari 2008 är det storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö som tillsammans med universitetsområden och skidorter, exempelvis Sälen och Åre, som kommer att få tillgång till en högre turbo3G-hastighet.

-        Till skillnad från många av våra konkurrenter slopar vi insteget med en hastighet upp till 3,6 Mbps och erbjuder kunderna upp till 7,2 Mbps. Vi kommer därmed kunna erbjuda en hastighet som är mer än 15 gånger snabbare än dagens 3G till ett lågt pris, säger Thomas Ekman.

Kampanjpris för Tele2 Mobilt bredband 27 september - 18 november:

Fri Surf
Månadskostnad: 99 kr (obegränsad surf inom Sverige)
Modemkostnad: 0 kr (12 mån bindningstid)
Inträde: 295 kr

Kväll&Helg
Månadskostnad: 69 kr (fri surf 19-07 vardagar samt helger)
Kostnad data övrig tid: 10 kr/MB
Modemkostnad: 0 kr (12 mån bindningstid)
Inträde: 295 kr

För mer information om priser och villkor, se www.tele2.se
Thomas Ekman, ansvarig privatmarknaden Tele2 Sverige AB, tel 08-56 26 40 00  eller Tele2 Mediaservice 08-56 26 46 26

Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vårt uppdrag är att leverera billig och enkel telekom. Tele2 strävar efter att alltid erbjuda marknadens bästa priser. Vi har 29 miljoner kunder i 19 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast och mobil telefoni, bredband, datanät och kabel-TV. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993, har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996.
Under 2006 omsatte bolaget 50,3 miljarder och presenterade ett rörelseresultat
(EBITDA) på 5,7 miljarder kronor.